lördag 27 augusti 2016

Loppis-dag!

Här på Hammarbackens loppis i Ludvika.
I morse när jag vaknade var det riktigt soligt och fint
och jag planerade snabbt att jag och Tarzan skulle 
tillbringa förmiddagen på balkongen.

Men jag hann inte så långt. För precis efter att jag stigit
upp ringde A och frågade om jag ville hänga med 
honom, min svärmor och hans brorsa till 
Hammarbackens loppis.

Köper alltid varmrökt regnbågslax här. Så gott!
Jag fick tänka snabbt isåfall för de skulle åka NU.
På en gång alltså. 
Och min svärmor lät hälsa att om jag skulle med så
skulle jag vara KLAR när de svängde förbi...

Först blev jag besviken för att de inte sagt något i tid,
men A hade just fått frågan själv tydligen och ville ha
mig med. Och vi hade ju pratat om Hammarbacken under
sommaren men aldrig kommit iväg så jag sa JA.

Hann ångra mig både en och två gånger när jag 
insåg att jag hade typ 20 minuter på mig!
Tarzan skulle ha mat, jag måste ha alla mina mediciner
inklusive insulin, äta frukost och packa ner pengar.
Och helst klä på mig också!

Men jag hann. Visserligen stortjöt jag halva tiden
och tappade medicinburkar mm. Men jag fixade det.
Så här känslig och lättstressad är jag inte i vanliga
fall men det här var ju bara ett bevis på hur hårt allt
tagit på mig sista tiden...

I Marnäs, Ludvika. Kolla vad mycket höstlöv redan!
Men det blev en trevlig dag.
Anders och jag var glada att vi faktiskt träffades
och gjorde det här ihop. För det var ju sagt så från
början att vi skulle dejta några gånger och bara göra
något kul ihop och sen skulle han tillbaka till sin morsa.
Och där är han nu.

Vi började med Hammarbacken och gick runt ett tag,
fikade, gjorde ett par fynd och köpte rökt regnbåge.
Den är så god och det handlar jag varje år jag är där.
Vi har tom tänkt att vi själva ska hyra ett stånd där
något år för att sälja av grejer man tröttnat på eller
som bara ligger i källaren helt i onödan.


Efter Hammarbacken rattade vi vidare till Hembygdsgården
i Ludvika där man också har loppis på somrarna.

Väldigt fint här och minst lika mycket folk som på den
första loppisen. Det är ett riktigt sommarnöje för folk att
fynd och leta rariteter på alla sommarens loppisar
eller typ gårdsauktioner.
En del sålde från bakluckan på bilen eller kärran.

Rensat skoskåpet?
Det blev en lyckad dag som sagt men morgonen fick mig
verkligen att bli medveten om hur mycket jag behöver
lugnet nu. Att som förut hasta iväg på morgonen bara
en halvtimme efter att jag vaknat är otänkbart.
Ofta stack jag hemifrån redan vid 5 på morgonen den 
sista tiden i Sickla och då hade jag redan duschat och
sminkat mig plus ätit frukost och kelat med Sally
en stund. Vilket tempo jag var inne i då!
Och efter jobbet handla, laga mat, umgås med min
dotter, tvätta, kolla på TV... Ärenden som apoteket
och allt annat. Jag fixade det inte till slut. Ensam.

Så när Anders och jag pendlat i 2 år mellan Stockholm
och Smedjebacken flyttade vi hit ut på landet.
Då hade jag ju hamnat på Hjärtintensiven på SÖS och
jag behövde sluta stressa... 
Och det var bra för mig att bo här. Härligt hem. Lugnt.
Men sedan blev dottern min svårt sjuk under flera år,
och våra problem hopade sig på många olika plan. 
Det har inte varit lätt för min sambo heller som efter 
20 år på samma arbete blev arbetslös pga företaget
helt enkelt lades ner här.
Och där är vi nu.
Det har varit ett fruktansvärt år.

Under kvällen har jag fått flera sms där det står hur
mycket A älskar mig och det tvivlar jag inte på.

Men eländena måste få ett slut nu och båda måste
fokusera på att må bra, sluta med alla utbrott och gräl
och se det som är positivt. Klarar vi det?  

För mig är trots allt det viktigaste NU
att bli frisk. Så frisk jag kan. Leva stressfritt.


Nu ska jag ha en lugn TV kväll. Se om det är någon bra
film på någon kanal. Legat och sovit i några timmar
efter loppisrundorna. Var helt slut när jag kom hem.
Men det var roligt med lite omväxling och att vara ute
bland folk. Det gjorde gott.

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram Sussie

2 kommentarer:

Lena sa...

Som utomstående hoppas jag verkligen att du inte faller tillbaka i förhållandet med A. Du måste koncentrera dig på dig själv och inte falla tillbaka i detta destruktiva förhållande!

Har svarat på alla dina kommentarer i min blogg :) Hoppas du kommer tillbaka och läser.

Gonatt

Lotusblommans vardag sa...

Jag vet att du har rätt
och önskar att jag klarade
det...

Skriver till dig.
´Kram!