söndag 23 september 2018

Stockholm.

Det första jag gjorde när jag kom med bussen ner till
Stockholm City var att gå ner till Centralstationen för att
köpa en smörgås. Riktade in mig på Upper Crest där
jag vet att de har goda tonfiskmackor!
En sådan fick det bli. Satte mig där på stationen och åt
den lite snabbt. Så god! Och väldigt efterlängtad.
Upper Crest finns ju inte i Dalarna.
Kollade lite på folk och konstaterade att så mycket hade 
förändrats på bara ett par år. Det var otroligt fint nu på
 Centralstationen med så många nya matställen och
butiker av olika slag. Tog rätt mycket foton som jag kan
lägga upp några av senare.
 Jag hade bråttom och måste snabbt åka vidare...
Men först in på Pressbyrån för att ladda mitt SL-kort med
lite pengar. Kunde ju inte planka mig vidare liksom...
Pressbyråerna här är ju mycket, mycket större såklart.
Sedan promenerade jag iväg mot pendeltågen eftersom
jag skulle vidare mot Huddinge och Flemingsberg.
Ja, mot det jag trodde fortfarande var pendeltågsstationen.
Men där tog jag fel! För ett år sedan invigdes alla de nya
tunnlarna på T-centralen och numera ligger de spåren
någon helt annanstans...
Nu ligger dom långt ner under jord. Flera våningar ner i
helt nybyggda tunnelsystem. Lätt att hitta och otroligt 
fint gjort. Tycker iallafall jag. Det var lite kul att åka
med lokaltrafiken igen eftersom jag slipper åka runt med
tåg, buss och stressa varje dag numera som jag gjorde förut.
Ner en våning till... Jag kände mig lite som ett UFO som
inte hade kolla på tunnelbana och pendeltåg längre. Åren
som konsult, då jag jobbade precis överallt i Stockholm
hade jag total koll på alla stationer och linjer.
Oj! Här nere fanns ännu mer butiker. En Pressbyrå till och
en bokhandel. "Pocketshop" eller något sånt tror jag den
heter och fanns/finns även uppe på själva Centralen.
Men jag skulle vidare ännu längre ner. Mot spår 3 och 4.
Det var rätt kul att känn sig som en turist i sin egen gamla
hemstad. Upptäcka Stockholm med helt nya ögon. Men
det fick mig även att känna mig gammal! Allt var ju så nytt.
 Och att inte ha hängt med i vad som hänt kändes korkat!
Rent ut sagt. Men vidare nu mot Flemingsberg. Nu var det
dessutom glasdörrar mot tågen som öppnas när tåget väl
står på perrongen. Som att vara utomlands...
 När jag kom fram till Flempan så såg det iallafall ut som
det brukade. Och jag tog rulltrappan vidare upp mot det fina
Campus, området runt Karolinska Institutet, men där hann
jag inte ta några foton. Det får bli någon annan gång.
Men jag hann ta några få bilder en bit bort därifrån när jag
promenerade vidare mot anstalten. På väg dit passerade
jag bland annat "Ronald Mac Donald hus" där familjer som
har sjuka barn någonstans inom Karolinska Institutet och
Huddinge sjukhus får bo under tiden behandlingar pågår.
Nu var jag framme vid den prisbelönta anläggningen Helix
som fick pris för "bästa bygge 2013". Den ligger i väldigt
vacker natur med mycket skog runt om. Så jag fick en lång
och härlig promenad på köpet! Men först en lång backe och
trappa uppför en kulle. Pust! Rejäl motion denna dag.
Bilder på Helix finns på nätet.
Ha en skön söndag!

Kram Sussie

Inga kommentarer: