torsdag 7 mars 2019

Boktips och lite annat.


Gubben har skickat massor av boktips till mig under de 
månader som gått och en av de böcker han har vurmat extra
mycket för är denna bok.

"Du är aldrig ensam" av Charlie Eriksson.
Den ska man läsa om man känner att allt känns jobbigt och
om man tror sig vara ensam om allt eländes elände.

Det är man ju inte ensam om att känna då och då och ibland 
gräver sig känslan riktigt, riktigt djupt. Men man ska aldrig 
ge upp! Det tar denna bok upp och mycket i boken är taget
ur författarens eget liv. 

Läsvärd såklart för alla andra också. Den tar ju upp ett
allmän-mänskligt problem i en tid då allt fler mår dåligt
av alla möjliga olika orsaker. Boken tar upp ett så svårt
ämne som självmord och självmordstankar. Det är en myt
att man inte ska prata om det för det bör man göra.

Och precis som bokens titel säger så är man ju aldrig
ensam. Även om det kan kännas så.

Mycket bra bok som sagt och min dotter sträckläste den på 
bara ett par timmar och sen en gång till under de veckor
hon var på besök.


Vi fick varsitt armband i posten. Jättefina och en härlig
överraskning! Gubben hade pysslat lite och jag tycker att 
det var en urgullig gest från hans sida.

Vi gör vad vi kan för att lösa problemen och tror att det
kommer att  gå bra. Tron kan försätta berg heter det ju.


Åh, vad jag längtar tills Mikaela kommer hit igen. 
Hon kommer förmodligen någon gång under nästa vecka.
Och det var så underbart att få höra att "Du är så harmonisk
mamma" och att hon tyckte att vårt hem har en "jätteskön
atmosfär". Det fick mig att känna mig levande igen att ha
henne här och ett toppenbetyg att hon ville komma tillbaka
så fort igen.


Och när jag ändå skrev om en bok så kan jag ju passa
på att visa lite foton från en av mina favoritplatser
mitt i Stockholm...


Det är så skönt att ta rulltrappan upp till Waynes Coffee,
som ligger mittemot Hötorget,  i Akademibokhandeln,
för här råder ett lugn mitt  i all rush som pågår
hela tiden runt omkring.

Här gillar jag att ta en fika och sitta och titta ut på folklivet.
Eller sitta och läsa ur någon bok i lugn och ro. En bra plats
också att sitta och småprata på lite i lugn och ro.

Trots att jag älskar att komma tillbaka till min gamla
hemstad så älskar jag också alla lugna stunder jag kan
finna här och där och tar vara på dem till fullo.

"Åh, vad rofyllt det är här!" Samma känsla varje gång...

Så denna oas återkommer jag till nästan varje gång jag
är mitt i stan och innan jag ska vidare någon annanstans.



Ha en skön dag!
Kram Sussie

Inga kommentarer: