tisdag 29 augusti 2017

BOKTIPS!


Välmåendet har ökat successivt under veckan.
Och både igår och idag har vi haft ett vackert väder
här i Smedjebacken.

Hela morgonen och halva dagen har jag tillbringat
på balkongen. Håller på och läser en bok som min
blick fastnade på i morse när jag stirrade rakt in i
bokhyllan. Verkar vara mycket bra!

LÄS LITE OM BOKEN NEDAN:
 "Bakom muren, knappt synligt, låg ett enomt hus
omgivet av en fridfull trädgård, en sällsynt företeelse
i detta trånga, överbefolkade Kairo.

Medan hon stirrade på det stora rosafärgade 
trevåningshuset med dess sirliga balkonger och
spetsmönstrade träjalusier för fönstren, kände sig
Jasmine plötsligt överväldigad.

Det var här jag föddes. Det var här jag drog mitt 
första andetag, fällde min första tår, skrattade
mina första skratt.

 Och det var här jag blev fördömd, förvisad från 

min familj, dömd till döden.

Hon betraktade huset, och hon tänkte på det
som en levande varelse, försänkt i sömn just nu
men farlig när den blev väckt. 

De där stängda fönsterluckorna var som ögon
som skulle slås upp, varpå välbekanta ansikten
skulle visa sig som hon en gång älskat
och hållit av, eller hatat och fruktat.

Ansikten tillhörande flera generationer
av en mäktig och aristokratisk släkt,
rikare än någon kunnat föreställa sig,
intima vänner till kungar och pashor,
vackra och begåvade.

Men under ytan tyngda hemligheter
om vansinne, äktenskapsbrott och till och med
mord... "

Nu gäller det att ta tillvarade sista soliga och varma
dagarna denna sommar. Jag tycker att det inte har varit
mycket till sommar i år här i Dalarna. Runt 15-20 C hela
tiden. Inte en enda dag med 30 grader!

Ha en bra dag!
Kram Sussie

Inga kommentarer: