torsdag 11 juli 2013

Egna påhittade gratänger och så detta med blodsockret.


Igår kväll gjorde jag två stycken goda gratänger.
En med blomkål och en med broccoli och lite överblivet ris.

Det blev supergott! 

Den med blomkål täckte jag med havregrädde som jag smaksatt med ett par tsk
provencalsk senap, örtsalt och pepparmix. Sen på med riven ost.

Den med broccoli och ris täckte jag med laktosfri matlagningsgrädde som jag
smaksatt med sweet chilisås, örtsalt och svartpeppar. På med riven ost.
Sen så var det ju detta med blodsockret igen. Vilket krångel
det har visat vara ibland. Speciellt nu när jag börjat med
Cortisonet som tyvärr påverkar blodsockret väldigt negativt.

Så jag måste vara väldigt noga med vad jag stoppar i mig.

Kolhydraterna är den stora boven. Det som jag måste kolla
noga att jag inte får i mig för mycket av. 
De snabba kolhydraterna alltså.

Många tror att det hjälper att bara avstå från godis, kakor, 
läsk och annat som innehåller massor av rent socker.
Men så enkelt är det alltså inte. Verkligen inte.

Så här fina blev de när de var klara.
Jag gräddade dem i ugnen på 175 C grader i 25 minuter.
Men om du ska prova så gå efter färgen. När du tycker att de är lagom
är de med all säkerhet klara. 

Därav gratängerna också. Som diabetiker bör man inte
äta mycket av ris, potatis och pasta tex. Grönsaker
i olika former är ett mycket bättre alternativ. 

Men även då måste man tänka efter. Rotfrukter bildar
mycket sockerarter då de kokas eller lagas till på annat
vis. Man tror ju tex att det ska vara mycket bättre med
en morots- och palsternacksgratäng än en med potatis.
Men palsternacka är något som höjer blodsockret 
jättefort! Det har jag fått erfara... Tyvärr.

Detta blev alltså gårdagens middag. Hemlagade köttbullar som gubben min
var snäll och stekte upp. Och god råkost till. Morot med vindruvor!

Och i morse satt jag här och tjöt som en tok för att 
mitt blodsocker helt plötsligt steg lavinartat. 

Först upp till 18,4 och det var ju illa nog. Men sen så
bara fortsatte det. Från 21,7 till 22,4 och för att sedan
hamna ända uppe på 24,7.

Och jag förstod inte vad jag gjort för fel!
För jag tyckte att jag skött  mig så himla bra.
Allt kändes rent ut sagt för bedrövligt och som vanligt
när jag väl satte igång och tjöt så tjöt jag över precis allt.
Min dotters sjukdom, smärtorna och så...

"Visst fan är jag snygg!"  Hehe... Anders framför datorn på vårt hostel.
Ringde gubben på jobbet och hulkade fram hur synd det
var om mig... Och det hjälpte ju såklart att få ur sig allt
och få låna ett lyssnande öra. 

Tack älsklingen min för att du finns!

Men iallafall så kom jag på det efter ett tag!
Vad som fått blodsockret att skena iväg.
Det var vattenmelonen!

Något av det mest blodsockerhöjande man kan äta.
Det består till 82 % av socker. Naturligt socker.

Tillåtet att äta men inte att smälla i sig på tom mage
så som jag gjort på morgonen.

En eller par skivor i samband med måltid är helt ok
för då är insulinproduktionen redan igång och håller
på att smälta all annan mat. Så från och med nu blir det
en skiva till maten. 

För det är ju så gott med melon på sommaren!
Och jag kan ju tillägga att vattenmelonen innehåller
massor av bra vitaminer och mineraler som balanserar
upp att den är så sockerrik.

Varje dag lär man sig något nytt!

Njut av sommaren!

Kram Sussie

Inga kommentarer: