söndag 14 juli 2013

Gott med soppa!


Så här på sommaren är det riktigt gott med soppa tycker jag.
Det behöver inte alls vara bara på hösten man äter det.

För mig är det riktigt lätt sommarmat. Speciellt om det är
soppor baserade på olika grönsaker.  

Just nu slurpar jag i mig soppor för glatta livet.

Gubben är hemma på semester och får agera 
köksassistent, dvs skära upp, strimla och riva
grönsakerna åt mig på löpande band.
Jag passar på såklart nu när han kan hjälpa mig på heltid.


Den här soppan blev så himla god fast den inte ser så 
märkvärdig ut. Lätt att göra men en riktig delikatess!
Yummie!


En annan variant är den rivna grönsakssoppan nedan.
Också jättegod. Med curry, äpple, zucchini, morötter...
Ta vad du har helt enkelt. Bra sätt att inte låta grönsaker
gå till spillo.


När man värmer den nästa gång kan man adda i lite stekt
chorizo eller annan korv och krydda den med ett par tsk
sambal oelek så har man en helt ny soppa. Simsalabim!

Så här god blev gårdagens soppa idag!

Nu ska jag inte tråka ut Er med en massa detaljer men natten
var en riktig pärs. Vaknade redan halv ett och var vaken till
klockan sex på morgonen. Smörjde in mig och hade mig. 

Men passade faktiskt på att
göra något av den vakna tiden också. Frysa in soppor!

Ska jag nu vara vaken och inte kunna ligga ner så får
jag väl försöka göra något av det tänkte jag. 
Ska försöka tänka så då jag inget annat val har än
att vanka omkring i natten...

Perfekt! Nu är det bara att plocka fram en pyts och låta tina. Enkelt när
man inte orkar laga mat.
Och så satt jag på balkongen mitt i natten. 
Det var så varmt och skönt och alldeles lugnt och stilla. 
Körde lite avslappningsövningar där för mig själv.
Och lilla Sally var med mig såklart.

Det doftade gott av mat också. Mitt i natten!

Vi har två irakiska familjer som grannar och de äter ju nu
när det blir mörkt för de har fasta mellan soluppgång
och solnedgång nu när det är Ramadan.

Det var mysigt på sitt sätt. Att höra lite ljud här och där,
känna grilldoften och den varma brisen.
Som att vara utomlands.

Men det var väderomslag på gång förstod jag sen. 
Regnet började strila ned vid halv sex precis innan
jag gick och la mig igen. Rätt rejält regn blev det.

Vi har ganska rått och grått väder just nu. 
Men vi håller tummarna att solen snart ska vara tillbaka.
Och värmen!

Ha en mysig söndag 
vad du än håller på med!

Kram Sussie

3 kommentarer:

Sue B sa...

Wow! those soups look so yummy Susie!! it's made me very hungry!!! great idea to make them and freeze them ready to eat... :-)
Hope you are enjoying some sunshine!
Take Care
Big hugs
Sue xxx

mittilivetochjag sa...

Härligt med en hjälpreda i köket. :-)
Här är det min man som lagar maten.
Jobbigt med vakna nätter men du verkar iallafall göra det bästa av situationen. Heja dig!
Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Thanks Sue for for stopping by making a kind comment. :)


Jodå, så är det. Men vår semester har startat på ett märkligt vis...

Jag går på kryckor efter en olycka i Stockholm och köksassistenten har gått sönder. :(
Han högg av sig tumspetsen igår...

Men men... som sagt. Man har inte roligare än man gör sig heter det ju.

Kram och ha det jättegott i sommarvärmen!