lördag 31 augusti 2013

Vad tycker Ni?


Jag undrar vad Ni tycker...

Har Försäkringskassan rätt att kräva att man genomgår
en Gastric Bypass-operation bara för att man är överviktig?

Trots att man inte har några matstörningar eller problem
med sitt ätande. Trots att man äter nyttigt och hälsosamt och
inte överäter?

Utan helt enkelt för att man är tjock och inte
går ner i vikt? Och då menar jag inte att man väger
flera hundra kilo. Utan att man typ drar storlek 48/50.

Ska utsättas för den typen av påtryckningar för att inte
förlora sin ersättning ?

Eller bara för att man har fibromyalgi och värk?
Trots att man haft smärtorna och fått sin diagnos redan
då man vägde betydligt mindre än vad man gör nu.

Ska det inte räcka med att man gör vad man kan för
att äta bra och hälsosamt och att man gör vad man orkar
och kan utifrån sina egna förutsättningar 
för att träna/motionera regelbundet?
Oavsett om det är en mindre promenad, simning,
dans, att städa lite en dag eller ett träningspass... 

Kan man inte ge några garantier för att man aldrig
kommer att få några biverkningar eller men för livet
ska man väl inte kunna tvinga NÅGON överhuvudtaget
att genomgå ett sådant ingrepp?

Är inte det samma sak som att säga till sin Handläggare
att om du inte opererar bort din magsäck tar vi ifrån
dig dina inkomster?

Varför skulle det vara ok att tvinga någon att aldrig
mer kunna äta normalt under resten av sitt liv
för att ha rätt till sin sjukersättning?

Tvinga någon att stympa sin kropp för all tid
och evighet. För att passa in i den smala normen.

Är det ok att få höra att det kommer att vara en till
nackdel när det gäller att få sin sjukersättning beviljad
om man inte genomgått en Gastric Bypass först?

Varför ska man straffas överhuvudtaget för att man
har blivit sjuk?

När man vet att man rör på sig mer än vad en del
"normalsmala" gör. När man inte sitter och röker
som en skorsten eller och dricker sprit eller vin
som en del "normalsmala" gör för mycket och
helt ostraffat.

Något som ju faktiskt inte angår
vare sig dig eller mig...
Men som ju inte är bra alls för deras hälsa.

Och hur hälsosamt är det förresten att opereras?

Hursomhelst så är det en livsavgörande operation
som kommer att förändra ens liv för evigt och 
oåterkalleligt och man MÅSTE vilja det till 100%.


Är det någon som har varit med om samma form av
Tvång/Krav/Påtryckningar?

Kram Sussie

5 kommentarer:

Unknown sa...

Tycker det låter helt galet om de skulle tvinga en till det. Ska man göra en sådan op så är det väl ett högst personligt beslut som inte angår något annan. Speciellt inte försäkringskassan!

http://sarasviktigaresa.blogg.se/

conny sa...

Jag är inte insatt i såna affärer alls, men sunda förnuftet säger att det är helt åt skogen.

Anonym sa...

Hej Vännen! Det har gått alldeles för långt om man tvingar folk att genomgå gbp för att få ersättning!!! Självklart ska man välja själv! Det är en livsomställande operation som alla inte klarar av eller är hjälpta av. Jag ska själv troligen göra en gbp operation men den är självvald ;) Jag tror att jag kan bli hjälpt av viktminskning och är villig (och behöver) ändra mitt ätande. Även på livstid, och jag tror mitt liv kan bli längre med mindre vikt. Riskerna finns som alltid vid operationer. Jag har fibromyalgi sen ca15år och en värkande ländrygg som jag hoppas få hjälp med framöver. Vi kämpar på Sussie, vilket annat val har vi? Kramar från Susanne

Lena sa...

Jag tycker det verkar helt galet. Jag har ju gjort en, men det var högst frivilligt. Min op "funkade inte" helt, gick ju "bara" ner 25 kg (av 60) och får ta resten på egen hand. 20 kg kvar nu. Risken för komplikationer finns ju, och då skall det vara ett eget beslut.

Lycka till!

Lotusblommans vardag sa...

Tack alla för kommentarerna!
Jag hoppas att Ni får en bra dag!
Kram
Sussie!