måndag 17 mars 2014

Är på bättringsvägen nu...



Herregud, vad tiden går fort. Det var ju evigheter sen jag
bloggade sist. Har varit rätt sjuk och rätt deppig sista tiden.
Man blir ju det av att inte kunna göra det man vill...

Det börjar kännas lite bättre nu. Det har ju varit varit blå
himmel och sol i några dagar och då får man ju vårkänslor.
Det piggar upp en!

Det har blivit några vändor till Ludvika lasarett. Haft över 39,3 i feber, ledvärk,
magsjuka i några omgångar och en massa annat. Ledsmärtan har ökat kraftigt.

Så jag tyckte livet var riktigt kass ett tag. Ville inte vara med längre.
Ville inte vara sjuk.

Tyckte att jag lika gärna kunde gräva ner mig.
Men nu börjar jag se ljuset i tunneln igen. Tack och lov för det.

Viktmässigt står jag stilla just nu och jobbar på att minska
på vätskan jag samlar på mig. Äter lite mer vätskedrivande
än vanligt. Gick upp över fem kilo då jag var sjuk och glömde
ta mina tabletter som jag skulle under ett par dagar. Gick ner
dom igen som tur var när jag ökade dosen urindrivande.

Har med stor sannolikhet HJÄRTSVIKT enligt 
min läkare. Inte helt oväntat för vi har varit inne på den 
tanken många gånger just på grund av att kroppen inte orkat 
göra sig av med vätskan, speciellt då jag tränat och
borde gått ner lite i vikt som jag skrivit om förut.

Försöker att låta bli att oroa mig men önskar att jag fått
diagnosen tidigare för det har varit såhär länge...
Vill ju leva länge till.

Min dotter har sagt i flera år till oss att "Mamma jag är
säker på att du har Hjärtsvikt"... 

Hoppas att jag ska orka göra något i hobbyrummet igen.

Inte fixat en enda albumsida eller något kort sedan innan jul.
Jag som var så glad att ha kommit igång igen och så föll allt samman.

Den här tavlar påbörjade jag för något år sen och vill så gärna
gör klart den någon dag... 

Hjärtsvikt förklarar min enorma trötthet. Men det känns som att 
jag ska orka komma igång med träningen nu när jag börjat bli
friskare. Träffade på en kvinna som jag tränade samtidigt med
på morgnarna tidigare när gymmet just flyttat in i vårt hus.
Hon puffade mig lite i rätt riktning och gav positiv energi
kände jag. Lusten att träna började infinna sig igen.

Men jag har fortfarande otroligt ont i leder och fingrar efter
det "skov" jag varit i. Det gör ont att skriva, använda nässpray
och att öppna en burk går bara inte. Problemen med fingrar
och armar har blivit mycket värre men jag hoppas såklart
att det ska minska lite igen när sommaren och värmen
kommer. Längtar efter att sitta på balkongen!

Men jag har faktiskt simmat lite de sista
veckorna. Skonsamt och bra. Och riktigt skönt såklart.


Vi trodde väl alla att våren kommit nu. Värmen och 
solen. Eftersom det var plusgrader och absolut ingen
snö kvar på marken. Men tji fick vi!

Det snöar jättemycket ute nu. Alldeles vitt på marken.
Men okej, det är bättre än slaskigt och blött.

Anders plockar ihop lite tvätt.

I helgen har vi kommit igång med vårstädningen.
Man ser ju varenda litet dammkorn nu när solen 
lyst in genom fönstren, som är så skitiga så jag ska
beställa fönsterputsning snarast, och det har inte
varit någon trevlig syn. 

Dammtussarna yrde här hemma!  
( Hade inte dammsugit sen dagen före Julafton. Men det blir så 
när man blir deprimerad och luften går ur en totalt...
Och så blir man ännu mer nere av det och den onda
spiralen är ett faktum. När hemmet är smutsigt mår man skitdåligt. )

Så i lördags dammsög jag hela lägenheten och skurade.
Gubben hjälpte mig att bära hinken dit jag ville ha den
och han var som vanligt den som fick tvätta och gå iväg
med pappersinsamlingen och sånt. 

Ni anar inte vad skönt det är att få fräscht hemma igen!
Eller jo det kanske Ni gör. Man blir så glad av det!
Den här veckan är min önskan att jag ska kunna fortsätta
fixa och dona lite hemma. Vattna blommor och sånt.

Men vi har faktiskt bestämt att vi ska beställa städhjälp
för att få en ordentlig renskrubbning av köket. För att jag
liksom ska komma på fötter igen.
:)

Te har jag hinkat i mig massor. Detta goda te köpte vi i Stockholm före jul.
Jättegott! Jag brukar ha lite, lite skogshonung i också.

Kommer med lite nya bilder och annat smått och gott imorgon
och ska väl snart ta en runda på Era bloggar också.
Har inte orkat kommentera eller titta runt något alls
på sistone. Ska bli ändring på det.

Är jätteglad iallafall för att jag har besökare som dagligen
tittar in hos mig här. Tack snälla Ni!  :)

Ha en bra start på nya veckan!
Kram Sussie

Inga kommentarer: