fredag 4 november 2016

Köksfix och kvällens middag.


Idag har jag höststädat i köket litegrann.

Torkat av skåpen, skurat och dammat lite.
Bytte till en lite mer passande duk för
hösten med bland annat äpplen på.

Passar bra med äpplen i skålen också för det äter
vi massor av året runt, men speciellt nu när det
är säsong för dem.


 Jag gillar köksgrejor i bland annat gult och duken och
flera av grytunderläggen är retro som jag hittat på
loppmarknader. Som den fina mönstrade kakelplattan.

Duken är en gåva från en väninna i Stockholm.
Borde ha strykt den först men det fick gå bra ändå.


En annan sak som jag fixade i ordning är en receptkärra.
Den syns i bakgrunden på fotot ovan. Står i hörnet uppe
framför gardinen. 

Behövde mer plats i bokhyllorna så jag tog helt enkelt
en av de gamla kärrorna i hobbyrummet och tömde.
Och det blev precis rätt storlek för rottinglådorna med alla
gamla recepthäften som jag samlat på mig under åren.

Längst ner i kärran fick min gamla låda med
recept från Mästerkocken plats också. Så jag blev
riktigt nöjd med det här påhittet! Den samlingen
med recept är från 70-talet och den följde med i
flyttlasset redan då jag flyttade hemifrån 1985.

Använder mig av recepten i den då och då fortfarande.


Den gamla radion från ... ja, jag vet faktiskt inte
vilket årtal den kan vara ifrån... får stå på en av
våra gamla stolar. Den fungerar inte men passar in
  som prydnad. Retro är den iallafall. Eller vintage?

Jo, vintage är det nog. För jag tror att den är från första
halvan av 1900-talet.


Själv är man bara retro än så länge. Tack och lov!

Det här är kvällens middag!

Ett enkelt sätt att göra köttfärslimpa med tillbehör.


Det är ju alltid trevligt att kika in hos andra bloggare.
och den här trevliga bloggen hittade jag igår.
Varje vecka har man möjlighet att länka upp sin
blogg och samtidigt hitta andra bloggare
som också tycker om hemlivet
och allt annat som gör livet gott att leva: 
The charm of Home


Ha en härlig fredag!
Kram Sussie

Inga kommentarer: