fredag 2 mars 2018

HELSINKI!


När vi kom till Helsinki var det KALLT! 
Massor av snö såklart och strålande solsken. Jättevackert!

 Kylan hindrar dock inte en äkta finländare från att vistas
utomhus. Jag hade berättat för gubben min om att finnarna
till och med fikar utomhus mitt i den smällkalla vintern...


Trots det var han nog ganska chockad över att vi satt ute
och åt äkta finsk "Piirakka", sådan pirog  som min mamma 
ofta gjorde när jag bodde hemma, och jag var helt i extas
 över det i mitt tycke underbara vädret. 


Vilken tur vi hade! Inga gråa moln i sikte. Vad glad jag var!
Helsingfors är en oerhört vacker stad. Och nu visade den sig
från sin bästa sida.


Och det tyckte inte bara vi! Utan även dessa tappra själar
som hoppat upp på sina cyklar och tagit sig ner till hamnen
för att bada.


Ja, du läste rätt. BADA!  I 20 minusgrader. I isvak.
Mitt i Helsingfors. Ung som gammal, kille som tjej.

FINSK SISU!
Efteråt såklart en skön bastu. De riktigt rök om dem när de
kom ut från bastun för att doppa sig en andra gång.
För självklart finns här bastu annars vore vi ju inte i
Finland.


ALLAS heter anläggningen som består av sammanlagt
tre pooler. En med rengjort havsvatten direkt från Östersjön
i helt naturlig temperatur. Och en vuxen- respektive barnpool
som alltid håller 28 plusgrader C. Öppet året runt.

ALLAS betyder just swimmingpool på finska.


Nästa gång ska jag också bada! I den varma poolen.
Helst hade jag gjort det redan nu...

Vi valde dock att gå vidare efter att helt fascinerade suttit
och tittat på detta fantastiska fenomen en bra stund.
Fick jag Er att frysa nu?


Det var alldeles för länge sedan som jag
var i det som en gång var min hemstad. Bodde där som
barn innan min mamma och jag flyttade till Sverige.

Ha en underbar fredag!
Kram Sussie

Inga kommentarer: