lördag 15 januari 2011

Lite ditt och datt denna lördag...

Äntligen har jag hittat en iPod som funkade bra tillsammans med
iTunes. Men den är sååå liten!  Som ett frimärke bara  :o
Knappt så att jag kan trycka på knapparna.

All teknik är ju så liten numera och jag har svårt att hänga
med i svängarna, men gör så gott jag kan för att hålla mig
någorlunda uppdaterad. Denna var iallafall jättelätt att ladda
upp. Jag behövde bara koppla in den i min dator och så plockade
den automatiskt allt jag laddat in på iTunes.
Och det tog bara ett par minuter. Sen var den klar att använda.
Toppenköp, och inte speciellt dyr heller. :)

Som jag sa så måste jag ha musik när jag står på gåbandet.
Förr kunde jag stå på gåbandet 1-2 tim bara jag hade musik som
fick mig att glömma tiden :)  Och så ska det bli igen!

Tonfisksalladen jag gjorde blev jättegod.
Det blev en lite matigare variant av sallad denna gång.
Kokt ris, tonfisk, ärtor-majs-paprika-mix, finhackad rödlök,
gurka i små bitar och lite hårdkokt ägg på.
Nästa gång ska jag lägga den på salladsblad och även ha
tomater till.  Gubben min hade dressing till.
Viktväktarna har många bra recept på det, så det ska jag testa
till nästa gång också.

Jag planerar att ha råkostsallad till hands i kylen varje dag,
som jag lätt kan ha till maten. Halva tallriken ska ju helst vara
täckt av grönsaker. Just idag ska jag riva morötter och ha
krossad ananas i. Funkar bra att göra med riven vitkål också :)

Jag hade den stora turen att vinna jättefint material från Vikväktarna
på en utlottning ordnad av en av tjejerna i Rivstart2011 på Facebook.
Fick paketet igår och det innehöll några bra kokböcker samt Points-
programmet för flera månader. Så nu kan jag iallafall inte skylla på
att jag inte vet hur jag ska göra för att gå ned i vikt.
Tack Coyntha för vinsten!

Det är väldigt kul att vara en av flera som startar om från början
nu i samband med att det blev ett nytt år.
 Ett nytt år i Hälsans tecken!

I somras hittade jag dessutom dessa två toppenpärmar på loppis i
Hedkärra utanför Fagersta . Helt komplett samling med material från
 LEV BÄTTRE för endast 50 kr!  Värdet är säkert några tusenlappar.
Ena pärmen är full av kaloriberäknade slanka recept och den
andra pärmen handlar om allt inom hälsa. 
Också väldigt användbara och inspirerande!


Vi har bestämt att jag ska stå för vardagsmaten här hemma, då lagar
jag enligt Viktväktarnas, Viktklubbs och Lev Bättres principer, och
gubben får härja fritt i köket på helgerna!
Och då kan jag tänka mig att det blir lite mer kaloristinna rätter ! :)
Skönt att veta att desto mer man tränar desto mer kan man ju unna sig
mellan varven. Inte varje dag dock!

Idag blir det örtkyckling, potatissallad och lite grönt.

Ärligt talat tycker jag att det här med kosten och motionen,
min nystart 2011, är jättekul! Jag antar att tiden helt enkelt var mogen
nu för en riktig förändring :)

För som jag skrivit tidigare så känner jag att jag börjat i rätt ände
denna gång. Jag vill komma i form för att jag mår så bra inombords
och inte för att jag tror att allt ska bli bra bara jag går ned i vikt.
Och det är en väldigt stor skillnad.

Jag tror att det är väldigt viktigt att jobba på att må bra i själen,
för då vill man ju automatiskt att det ska manifestera sig även utanpå...
Och att ta reda på varför man äter fel eller för mycket är också
viktigt. Iallafall för mig.

Det är inte alls så att jag är färdig med mig själv på något sätt,
för det blir man nog aldrig,
men jag arbetar hela tiden på att mitt välbefinnande ska öka.
Och som för alla går det upp och ner... :)

Hoppas att Ni alla ha en fin lördagskväll!
Kram Sussie

6 kommentarer:

karinl sa...

Så bra att du slipper laga mat alla dagar. Man får nog acceptera att det blir lite fler kalorier då:-). Häromdagen bakade Anders smarriga kanelbullar. Jag åt en halv och han åt sju.Och det är inte han som är överviktig av oss...
Lycka till framöver! Du verkar ha så många idéer.

Lotusblommans vardag sa...

Om Du visste hur jag känner igen mig i det där! Min Anders äter hur mycket som helst, mycket mer än mig av allt, men kalorierna sätter sig på mig! :( Mycket märkligt... Han gillar att baka sockerkaka förresten... :)
Ha en trevlig lördagskväll!

Kati sa...

Lycka till med det nya livet... grattis till 1,7 kg borta... kämpa på... även jag har idag gått på mitt gåband... ser på film samtidigt... jätte kul.

Kati

Lotusblommans vardag sa...

Det låter som ett toppensätt att bränna kalorier på! :) Hoppas att veckan som kommer går lika bra för oss! PEPP!

Lisa sa...

Hoppas helgen har varit trevlig och givande!
Nya recept kan man aldrig ha för många av!!

Ha det gott!

Lotusblommans vardag sa...

Tack, det har varit bra. Lite uppsvullen bara som jag brukar vara en gång i månaden. Inte värst kul nu när det är vägning imorgon bitti.
Men sitter här och planerar veckans matsedel med hjälp av de goda råden i receptböckerna. :) Tar nog ett par dagar i taget...
Hoppas din helg varit toppen!