onsdag 20 april 2011

Recept på Hummus och liten rapport om läget!

Hej igen! :)

Nu är jag tillbaka igen och jag börjar med ett litet recept på Hummus!

2 burkar kikärtor
1 dl olivolja
1,5 dl vatten
5 rågade matskedar tahini ( sesampasta )
2-3 pressade vitlöksklyftor
3 tsk paprikapulver
2 tsk spiskummin
ca 2-3 msk citron
persilja

Rör ihop alla ingredienser utom kikärtorna. Skölj kikärtorna
ordentligt och kör dem i matberedare eller med mixer tillsammans
med de andra ingredienserna tills det blir en slät smet.
Toppa med persilja, lite extra paprika och kanske en skvätt olivolja.

Obs! Detta är en ASIETT! Dvs liten tallrik.
Hummusen är jättegod att ha till tex sallad. Som min lilla
kycklingsallad ovan. Eller till att dippa grönsaker i.
Även jättegod till grillada kycklingfileer och ugnsbakade grönsaker
och potatisklyftor. Mums! Hoppas att Ni provar!  :)
Den är jättegod i pitabröd med falafelbullar och sallad också.
En riktig favorit här hemma hos oss. Som mellanmål eller lunch.
Då brukar jag även ha i en annan sås tillsammans med hummusen...

Jag rör helt enkelt ihop Ajvar relish, gärna den starka varianten,
och vanlig creme fraiche. Supergott och enkelt!
Det är gott att bara ha Ajvar relish i också.

Det var ett tag sen jag var inne här och bloggade som sagt.
Och tiden bara flyger iväg! Tack till Er som tittat in under tiden
och lämnat uppmuntrande kommentarer! :)
Hoppas att Ni fortsätter att titta in här. Ska uppdatera mycket
oftare nu när allt återgått till det lite mer normala...

Jag råkade in i en ordentlig svacka vad gäller maten och stannade
upp helt i "bantningen". Gick upp till startnivå igen, men inte mer tack
och lov. Är på väg neråt igen. Tack och lov för det också! :)

Träningen har det gått upp och ner med. Försöker träna så ofta jag kan.
Gåbandet, motionscykeln som man kan sitta i eller så kör jag ett
Easy Line-pass på egen hand.
tycker att det är så himla kul att träna men just nu sätter smärtorna
totalt stopp för träningen. Det känns som att ha ordentlig tandvärk!
Fast i benen... Inte roligt alls!

Ska till smärtläkaren i mitten på maj och hoppas att jag ska kunna få
något som kan dämpa smärtorna i framförallt korsryggen, stussen
och benen. Har fått kramper i benen nattetid också och det är jag inte
van vid. Kan det bero på träningen?
Någon som vet? Eller som har tips om hur jag kan bli av med det här?

Vetekudden jag har är det absolut bästa för mig i kombination
med de tabletter jag tar, men tyvärr hjälper det inte tillräckligt längre.
Värmen och solen kommer att kännas som en välsignelse nu känner
jag. Det hjälper lite om det är ordentligt varmt...
 Bor i fel land klimatmässigt! ;)

Återkommer lite senare med lite tips om hur jag gör för att
fortsätta att vara positiv och hur jag jobbar med mig själv...

KRAM och ha en riktigt fin vårdag!
Solen skiner nu igen efter lite regn under natten så vi får hoppas
på en solig och varm dag!
Sussie

6 kommentarer:

Frideborg sa...

Låter gott med hummus....jag undrar om ditt recept är på 4 personer?
Jag vill ockås gå ned i vikt, men jag hittar inget som passar just nu...kanske du har tips.
Kram Marina

Ps, både jag och mannen har diabetes. Min är nyfunnen så att säga.Ds.

Cinderella sa...

Kul att du är på banan igen!

Hoppas benkramperna ger med sig, det låter jobbigt!

Pernilla sa...

Åh, en blogg med mat-tips - det gillar jag! Din devis "Aktivt eget ansvar för min hälsa och välbefinnande" gillar jag också. Jag länkar till dig så jag enkelt kan följa dig.

mvh//pernilla be

Lisa sa...

Heej!
Va KUL att du "är tillbaka". Du kom med vårsolen skulle vi kunna säga! *BLINK*

Jag har också "stannat upp" med viktnedgången...har nog ökat lite, men jag tar det med ro. Jag VET att jag KAN så......
Gör lite påskgott nu och ser tiden an. Och förretsen, lax, sill och ägg är ju inte så farligt....det är bara det där i påskägget som....*s*

Ha en TOPPENskön påskhelg!!
Kram å PEPP!

Helen Holmberg sa...

Härligt se dig tillbaka, man blir lite orolig när man följer en blogg och det blir helt tyst!

Jag har faktiskt aldrig ätit hummus, men får nog kolla upp det. Verkar spännande.. Fast med min tur är jag garanterat allergisk mot kikärtorna :(
Om ett par år har du nog också kommit en bra bit på vägen om du hittar motivationen och fokusen. Kram och ha en fin dag!

Lotusblommans vardag sa...

Tack tjejer! :) Pepp och kram tillbaka! :D
Så kul att Ni vill följa min blogg.

Marina, jag tror att receptet mycket väl räcker till 6 personer. :)
Jag ska komma med lite mer tips och recept hade jag tänkt mig. Ska bara bli klar med vårstädningen först så kan jag blogga och koppla av lite sen. Plus träna såklart! ;)