tisdag 17 augusti 2010


Min viktminskningsresa!

Här kan du följa min resa mot en aktivare och hälsosammare livsstil!
Min önskan är ju att få leva många år till.
Att njuta av den andra halvan av mitt liv på ett mer medvetet och positivt sätt.
Att bli friskare och gladare och få tid för mig själv och mitt välbefinnande.

För att det ska bli så måste resan början nu! Jag måste redan nu ändra mina mat- och motionsvanor.
Jag har cirka 50 kg att bli av med! Ingen lätt resa med andra ord.

Men många före mig har ju lyckats så varför skulle inte jag...?

Under årens lopp har jag ökat mer än 60 kg i vikt. Det är ofattbart mycket!
Men jag var väldigt smal innan jag fick barn. Vägde 48 kg. Att gå ner till den vikten vore helt fel.
Och orealistiskt. När jag var som smalast åt jag inte ens varje dag...

Jag väntar på en  gastric by pass-operation och det kommer troligen att ta mellan 6 och 12 månader innan den blir av.
Under tiden ska jag inte bara sitta och vänta för efter operationen måste mitt ätbeteende ändras radikalt iallafall...

Lika bra alltså att börja redan nu!
Helst vill jag ju gå ner i vikt utan operation!

Enligt min läkare ska jag redan nu börja äta varannan timme under hela dagen. Cirka 7-8 små mål om dagen. Små men nyttiga mål. Detta är nödvändigt för att min ämnesomsättning inte fungerar som den ska. Periodvis har jag ätit alldeles för lite pga stress - och ställt in kroppen på svält - det har i sin tur lett till att kroppen börjat lagra allt den äter. Många bantar sig tjocka och det har jag gjort. Jag binder dessutom en väldig massa vätska i kroppen och mot detta har jag fått tabletter.

Motionen är en viktig del av resan mot färre kilon.
Varje dag ska jag motionera i någon form.
Det kan vara promenader, cykelturer, min crosstrainer eller motionscykel hemma, simning i simhallen eller att träna på Nautilus i Ludvika. Att göra det roligt och varierat är nog det bästa för mig. Inte samma runda varje dag.
Det tröttnar jag bara på.

Så NU kör jag igång.
I det här ingår att varje dag skriva mat- och motionsdagbok,
och att berätta hur det går,
och det ska jag göra här på nätet från och med imorgon.

För att sätta lite mer press på mig själv :)  

Inga kommentarer: