torsdag 3 februari 2011

Det var ett tag sen...

Det var ett tag sen jag skrev. Det som skulle bli så himla kul, dvs att träna
varje morgon, blev en stor plåga förra veckan. Jag hade så fruktansvärt
ont i mina ben att jag inte visste riktigt vad jag skulle ta mig till...

Men idag känns det bättre igen och jag har varit iväg och tränat
imorse mellan 6 och 7 nere på gymmet. Vad skönt det känns att vara
bättre igen! Stod på gåbandet i 30 minuter, körde Easy Line i 20 min
och sen satt jag på motionscykeln i 10 minuter.

Tacka vet jag våran vetekudde som vi värmer i mikron!
Jag brukar ha den på benen och ibland brukar Anders massera mig
i nedre delen av ryggen, på stuss och höfter med den.
Det lindrar verkligen smärta, så har du problem med ischias
eller liknande som jag: PROVA! :)
Men den ska vara het. Nästan så att man bränner sig. Det är bara
då den verkligen hjälper!

Jag tränade även i tisdags och planerar att träna fredag och
lördag denna vecka också. Vilodag söndag och sen nästa vecka
träning mån-fre. Håll tummarna att jag slipper ischiasen ett tag nu.

Denna oxe - eller tjur- eller vad det nu är, står på torget i Avesta.
I måndags var vi på Avesta lasarett och de kollade upp hur jag
andats nu när jag sover med CPAP-maskinen på nätterna och under
mina dagliga tupplurar. Vilken fiffig apparat det visade sig vara!
Han på sjukhuset kunde säga exakt hur jag sovit och när från dag
till dag sedan jag fick apparaten. Det kändes helskumt när han sa:
"Igår sov du middag mellan 5 och 6". Snacka om att vara övervakad!

Men det bästa var att mina andningsuppehåll nattetid hade minskat
från 14-17 st per timme till endast 4 st i timmen. En bit på väg
iallafall mot bättre sömn. Men de ökade trycket i min maskin
eftersom det behövs. Maskinen är automatisk så den har ibland
varit uppe i högsta tryck i mitt fall sa han.  Det är lite läskigt
trots allt att veta att man slutar andas när man sover...

Det kan finnas en bakomliggande orsak som tex hjärtsvikt,
så en remiss ska skickas så att jag ska kunna genomgå ultraljud
på hjärtat eller hjärt-kärl-röntgen. Jag hoppas förstås att det inte ska
vara något så allvarligt som ligger bakom min enorma trötthet.
Försöker skjuta all oro åt sidan...

Hur som helst så är det ju för att uppnå en bättre hälsa som jag
kämpar nu för att gå ner i vikt och leva hälsosammare! Inte i första hand
för utseendet eller för att bli respekterad av andra.
För att få LEVA länge till!

Vad har hänt mer i veckan då? 
Jo, i helgen var min svärmor Ingelore hos oss för en fika.
Jag är så glad för att hon alltid ställer upp på oss och ofta kommer
förbi med tex goda bär sommartid. Hon är världens bästa svärmor!
Hon passade på att låna datorn för att skriva ett brev till min svåger
som bor och arbetar i Thailand och Hong Kong.

Sen hade vi tvättstugan i helgen. Skönt att få tömma tvättkorgarna!
Tyvärr blir det ju Anders som får springa upp och ner med tvätten.
Vi har ingen hiss i vårt hus och jag klarar inte att bära tvätt upp och
ner  i trappan. Men det hoppas jag ska ändra sig snart! :)

Vi skulle behöva en riktig vårstädning hemma nu.
Solen sken igår hela dagen och då såg man
verkligen hur dammigt det hade blivit. Usch! Men jag har inte haft
ork att göra något. Det blir nog bättre när det blir varmt. Har
faktiskt balkongdörren öppen nu. För även om det inte är soligt så
är det ganska varmt. Får vårkänslor! Längtar...

Nej, nu ska jag ta en liten tupplur på en timme och sen ska jag matplanera
resten av veckan. På bilden ser Ni korsvtroganoffen som gubben min
gjorde i veckan. Mums så gott det var!

Förresten: jag har bara gått ned ett hekto denna vecka. Men jag vet varför.
Dels blev det ju väldigt lite träning nu i några dagar och dels så fuskade
jag med maten. Hoppade måltider igen och slarvade med grönsakerna.
Trodde faktiskt att jag skulle ha gått upp för när jag vägde mig i
helgen såg det inte lovande ut. Men lustigt nog gick jag nedåt igen efter
att ha ätit som en häst i måndags då vi åkte till Avesta!

För där blev  det både kyckling-mango raja-smörgås,
lunch med buffee och sen en fika med semla i Fagersta på hemvägen.
Så för min del stämmer det att jag måste äta mer än jag gör
för att öka förbränningen. Och framför allt att äta mer regelbundet.
Så ikväll ska jag göra grönsakssoppan igen. Bra att han till hands! ;)

Ha en riktigt bra dag!
Kram Sussie

10 kommentarer:

Ellinor sa...

Hej!
Du har så rätt, det är att orka. Hälsa är att orka. Och visst är det kul att knäppa smalisar på näsan ibland.
Vad har du gjort för något? Har du fått ont i ryggen?
Har du testat din sköldkörtel. Det kan man även bli fruktansvärt trött av om man har rubbning i den.

Lotusblommans vardag sa...

Jag har ont i korsryggen, stussen, höfterna och benen. Problemen började redan i tonåren. Troligen för att jag varit över-rörlig som det kallas. Gymnastiserat och töjt och tänjt på kroppen väldigt mycket. Har diagnoserna fibromyalgi och ischias, ev misstanke om diskrbråck. Påverkas mycket av väder. Alltid ont innan regn och blåst och blir jag kall får jag ont direkt. Dessutom har jag ramlat så att svanskotan "brinner" när jag sitter och ibland knakar den till lite och ändrar läge... Nu vet du lite till. ;)
Jag tror att de har tagit de vanliga proverna, men det skulle ju inte skada om de tog fler prover. Men jag upplever inte att läkare eller FK tar oss smärtpatienter på allvar. Tyvärr. Ibland önskar man att de fick smaka på samma sak. Att ha ont varje dag, dygnet runt i flera år...
Ha en fin kväll! Kram

Sari Hänninen sa...

hejsan...

vikten vet jag inget om - jag har inte vägt mig... men jag försöker att välja medvetet... det här är viktigt för mig - så jag jobbar långsiktigt....

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det är ju bra att du tänker långsiktigt! Annars funkar det ju inte. Det här är otroligt viktigt för mig! Ha en jättetrevlig kväll och tack för att du tittade in! ;) ;)

Marianne Johansson sa...

snälla du - jag har just upptäckt dej på connys blogg - du och jag tycks ha ngt gemensamt - även jag borde nog - egentligen - gå ner ca 50 kilo - senast jag vågade ställa mig på vågen - var väl ett par månader sen eller så - vägde jag ca 130 kilo... jag låtsas liksom inte om att jag har ett problem - det är ett sätt att vara på - negligera problemet helt enkelt - jag gör inga som helst anstängningar - jag fortsätter att häva i mig en massa socker och fett och onyttigheter - struntar helt enkelt i allt man - dvs jag en kvinna - 68-årig - borde tänka på - jag tänker: 'graven nästa' - jag har ju ändå liksom ingen framtid - jag lever mitt liv som jag blivit van vid och jag trivs ganska bra med det - nu sedan jag fått en egen blogg och upptäckt hela världen via google - you tube och blogger sharing - så klagar jag inte...

conny sa...

Min erfarenhet av träning och bantning är att promenader är det bästa i längden. När man tränar på maskiner sliter man på kroppen och samtidigt bygger man muskler. Muskler väger mer än fett också. En blandning är nog det bästa. För nåra år sen bantade jag ner mig från 95kg till 75kg på två veckor. Det blev långa promenader varje dag. Det var vinter och kallt, och då måste kroppen jobba för att hålla sig varm också, så kilona rasade av mig. Menyn hittade jag i en veckotidning. Det var mat som inte ens en talgoxe skulle blivit mätt av. En dag var det löksoppa, varmt vatten med lök i. Men som du säger så är det viktigt att man äter fast man bantar, så förbränningen fungerar som den ska. Jag tränade lite också i mitt hemmagym, men det blev mest långa promenader. Det är bra om man sätter upp delmål, kanske 5kg, sen siktar man på nästa 5kg. osv. Det gäller att inte tappa fokus när det tar emot, för det gör det ibland. Ge inte upp bara, dalkullor ger inte upp. ;)

Lotusblommans vardag sa...

Marianne, det är aldrig försent att börja tänka på hälsan och kanske ändra lite på sitt liv. Att uppskatta livet och ta vara på det! :) Visst är det kul att man kan hitta nya vänner här på nätet? Kram och ha en bra dag!

Conny, du kan inte mena att du gick ner 20 kg på två veckor! Det är väl en felskrivning? För det låter ytterst ohälsosamt det du skriver. En diet på löksoppa och sååå snabb viktminskning...?
Men att promenera är toppen, det har du helt rätt i. Jag tycker att det är en underbar motionsform och man kan uppnå en mycket bättre hälsa bara genom att börja gå eller cykla när man ska någonstans istället för att tex ta bilen eller bussen. Delmål är bra precis som du skriver.
MEN jag är inte dalkulla! Flyttade hit för tre år sen från Stockholm, men egentligen är jag finska från gränsen till Ryssland. Uppe vid Kola-halvön. Och en finska ger aldrig upp! Du har väl hört om den finska sisun? ;)
Ha en trevlig helg!

conny sa...

Jo det är sant! Jag är inte klok om jag ger mig fan på en sak. Jag går flera mil om dan om det gäller att banta. Nej det är inte nyttigt, jag skulle inte kunna göra om det nu. Jag var yngre då. Jag tränade mycket löpning när jag var yngre. När jag hårdbantade gick och sprang jag om vartannat runt en sjö som vi har här, det är 4 mil. En gång när jag kom hem var jag tvungen att lägga mig innanför dörren, för jag höll på att svimma. Vätskebrist.

Nu har jag blivit klokare! (tror jag) hehe...

Marianne Johansson sa...

snälla blogginnehavare - som jag tycker visar en bild av sej själv - som absolut ej är osympatisk! - långt om länge - när jag gett upp hoppet om att bli accepterad som kommentator på din blogg - fick jag just se att - efter det att min följare conny - som jag tror känner mig ganska väl eftersom jag var en av de allra första som liksom ockuperade hans blogg när han startade den - den fögångna natten kl 01:55 skrivit en kommentar till dej här på din blogg så förstod du kanske på ngt sätt att jag var nog kanske inte så farlig som jag kanske ibland kan låta och att det kanske trots allt var OK att låta mig - min kommentar - bli publicerad - jag en gammal kärring - om ett par år 70 år!

Lotusblommans vardag sa...

Marianne! Ibland kan det helt enkelt ta lite tid innan en kommentar blir publicerad eftersom jag inte sitter vid datorn hela tiden. Så du får ha tålamod. Jag vill kunna godkänna alla kommentarer helt enkelt för att inte missa någon och vara säker på att jag läser dem alla. Du lever självklart precis som du vill, men om du skulle vilja kan du ju ändra dina vanor oavsett ålder. Det var bara det jag menade. För det lät som att du kanske ville det. Men huvudsaken är ju att man mår bra och är glad! :)

Conny! Tur att du blivit klokare då. Den dieten ska iallafall inte jag testa. Fast när man är ung kan man ju ha en tendens att gå lite till överdrift. Jag tyckte jag var tjock när jag vägde runt 50kg! Herregud, jag skulle bara vetat hur det skulle bli sen. ;)

Ha en trevlig helg båda två! :)