tisdag 6 december 2011

Alvas decemberutmaning - min variant!

Så här intressant tycker min gubbe att jag är...
Han hade somnat med mössan på i eftermiddags. Men ok han jobbar ju hårt.
ALVAS DECEMBERUTMANING i min tappning:

Träning:
Att fortsätta motionsutmaningen. Dvs att träna i stort sett varje dag.
Eller motionera. Jag väljer mellan promenader, simning och gymmet.
På gymmet ska jag variera mig lite mer. Easy-liner 2 ggr/vecka.
Och även köra crosstrainer eller roddmaskin ibland
istället för bara gåband eller motionscykeln.
Känner jag mig för trött kör jag i ett lite långsammare tempo.
Bättre det än att låta bli.

Kosten:
Äta mycket frukt. I mitt fall fruktsallad. Vet inte varför men jag
äter sällan frukt som den är...
Grönt till maten varje dag. Variera sallader/råkost så att det
inte blir tråkigt.
Dricka mycket vatten! Inga problem för jag älskar vatten.
Och vill slippa fler förstoppningar.
Funderar starkt på att sluta med bregott. För jag äter
bara bregott som smör och det är en av mina laster. Så utan
det hemma blir det inga mackor för min del. Och jag tror inte
min mage gillar bröd. Inte ljust bröd iallafall.
Och även om jag gillar mörkt bröd, är ju en finsk
rågbrådsälskare, så är bregottet ett problem!

Mentala biten:
Träna mig i att vara närvarande. Leva i nuet och njuta av det.
Lugn som i orkanens öga.
(detta sa en indisk medial man var viktigt för mig 1998,
och jag försöker att tänka på det för det är ett riktigt
bra sätt att uppnå lugn på... )
Inte ta åt mig av negativa energier -
visualisera ett skyddande kärleksfullt ljus runt mig istället.
Jag har lätt för att klanka ner på mig själv och älta
om någon typ fräst åt mig eller varit allmänt otrevlig...
Så slut med det nu!
Pyssla en liten stund varje dag. För att det är en må bra-aktivitet
för mig.
Lära mig att göra hushållsysslorna i lugn och ro utan att
hata varenda minut av det. Låter inte klokt men så är det just nu.
Göra saker på egen hand - mer egentid!
Vila när jag behöver det - men inte sova hela dagarna.

Hoppas att listan är good enough.
Någon som tycker att det saknas ngt?

Nattinatti!
Kram Sussie

4 kommentarer:

Alva sa...

Mycket bra lista! Jag gillar hur alla verkligen gör utmaningen till sin egen! :) Det är bra!

Lotusblommans vardag sa...

Tack! :)

Anonym sa...

Bra lista! Du får verkligen med alla bitar.

Lotusblommans vardag sa...

Tack Minendie! :)