lördag 31 december 2011

Summering av år 2011!


Kålsoppan står på spisen och jag tänkte skriva
lite om hur år 2011 varit för min del.

Det har gått till största delen i
sjukdomens och trötthetens tecken.

Året började väldigt bra med att jag kom igång med
daglig träning på morgnarna nere på gymmet bland annat
och jag började minska i vikt lite smått.
Detta varade januari ut kan man säga.
Visserligen fick jag vansinnigt ont av träningen då,
för jag hade inte fått in riktigt rätt doser av smärtlindring,
men jag var på gång igen och kände att jag blev pigg och glad.

Men... I slutet av januari insjuknade min dotter i och med att
den blodsjukdom hon haft latent vilande i kroppen bröt ut.
TTP = ThromboThrombocytopenicPurpura.
Hon blev liggande på sjukhus i flera månader och fick
genomgå Plasmapheres behandlingar som gjorde att hon
fick helt nytt blod i kroppen flera gånger.
Hon drabbades även av Ascites, flera microstroker
och Cirrhos som en följd av sin sjukdom. I skrivande stund
ligger hon åter igen på sjukhus men hon har överlevt trots att hon
varit mycket illa däran. Hon är en riktig kämpe och det gör ont
att veta hur dåligt hon mår!

I och med detta så avstannade min träningsrutin mer eller
mindre helt under året och jag började inte komma igen
ordentligt förrän nu framåt senhösten igen.
Trots flera försök att komma igång ville det sig inte riktigt
för jag kände mig helt tom och helt slut inombords.
Det har varit väldigt sorgligt alltihop.

Men jag har rört på mig mycket under året iallafall.
Cyklat mycket på sommaren. Promenerat
och tränat så mycket jag har orkat.

Jag har varit fruktansvärt trött under året som gått.
För jag var ju trött redan innan och detta gjorde det inte
bättre precis.  En bra sak är att jag fått min CPAP-maskin och andas
bättre nattetid. Och slipper mina andningsuppehåll som jag hade
ca 17 ggr/timme tidigare utan att veta om det. Nu sover jag djupare.
Men jag är fortfarande vansinnigt trött och sover flera timmar
på dagen nästan varje dag.
Att vara så trött har varit min största fiende under
detta år.

Och smärtorna. Innan jag fick den dos medicin jag nu har
var det riktigt riktigt jobbigt och tog udden av det roliga
med att röra på sig. Nu har jag iallafall inte outhärdligt ont mer
än ibland och det är jag väldigt glad för!

När det gäller vikten har det gått lite upp och ner och
jag har inte alls minskat i vikt som jag önskat. Trots att jag
faktiskt ätit väldigt nyttigt under året. Och ätit mestadels
enligt Viktväktarnas rekommendationer. En stor anledning till
min övervikt ligger nog i STRESS och ORO och den har ju faktiskt
satt sig runt magen. Kortisol gör ju att man lagrar fett. Och det gör
ju även dålig nattsömn som jag led av pga andningsuppehållen.
En av årets höjdpunkter var när cirkusen kom till byn!

Hur konstigt det än låter har året ändå bjudit på många glada
och positiva stunder och jag har börjat ladda för nästa år
och sätter upp nya mål för året som komma skall.

Jag har fått professionell hjälp att fokusera på mitt välmående
och alla peppande kommentarer här på bloggen hjälper mig!
Tack så jättemycket för visat stöd under året.

Det nya året 2012 ska jag skriva lite mer om imorgon.

Hoppas att Ni har en riktigt mysig Nyårsafton
och att det nya året skall bjuda på massor av glädje!

Kram Sussie

4 kommentarer:

Sussie sa...

Jag hoppas att du och A även har fått en riktigt mysig nyårsafton. Vi tog det lugnt här hemma. Vi åt gott och tittade på tve. Sedan gick vi och la oss vid 22:30 men fortsatte att titta på tv. Vi såg lite fyrverkerier genom fönstret...och det var så fint.
Du har verkligen fått ihop en ordentlig års krönika av året som gick. Att du kommer ihåg allt!
Jobbigt det måste vara med din dotter usch och fy....förstår att du inte kunde koncentrera dig på annat än henne.
Hoppas det här året blir bättre för oss alla.

Kram
Sussie B

Lotusblommans vardag sa...

Jag gick och la mig halv sju i morse! Satt och läste, kollade ut och ja, vad gjorde jag egentligen? Tiden bara gick... Nyss klivit upp och ser till min stora lycka att det snöar för fulla muggar ute. Alldeles vitt! :)
Ditt år har ju varit svårt det också så det enda vi kan göra är att se framåt och önska oss ett toppenfint 2012! :)
Kram

Sussie sa...

Håller med dig det är bara att se framåt och hoppas på bättre och trevliga tider.
Här är det också vitt...det kom säkert 2-3 cm på knappt 30 min.
Å jag hade lovat min farmor att handla åt henne.
Jag kunde cykla till butiken men hem var jag tvungen att leda cykeln.
Å när det är nysnö så blir det slirigt och jobbigt att dra å släpa på en cykel med påsar.
Det kunde väl ha kommit senare under dagen.
Hemfärden tog 1,15 som sagt gillar EJ snö.
Nu är jag helt slut i kroppen.

Kram
Sussie B

Lotusblommans vardag sa...

Ta det lugnt resten av dagen och glöm inte att vila lite varje dag. :)
Jag tycker att det blir så tyst. Snön ljudisolerar så bra. Gillar inte att höra trafiken för jag har svårt att sortera bort ljud numera...
Kram