måndag 2 januari 2012

Motionsutmaning 2012 - motionera flera ggr/vecka . Vecka 1


När det gäller motionen fortsätter jag utmaningen jag kört
under hösten. Att motionera så gott som varje dag.
Det har gått bra och jag tänker köra samma utmaning
hela år 2012. Nöta in vanan. Låta det bli vardagsrutin.

Det är ju en förändring för hela livet det handlar om.
Jag kommer inte att hoppa på någon av utmaningarna som
startar nu i januari utan kommer att köra mitt eget race i år.
Låta välbefinnandet styra mina steg framåt och fortsätta
det jag påbörjat med förnyad uthållighet. Året ut.
Och se vart det leder. Förhoppningsvis mot en bättre hälsa.

Och det får inte handla om stress och press för min del
alls detta år.
 Förra året var en pärs och jag kröp fram periodvis
så i år blir det lugna men bestämda steg i rätt riktining istället.
Och dessutom tror jag Ni är trötta på att läsa om att
"Nu startar jag glatt om igen" för jag är trött själv på mina nystarter.
Starta om med världens hej och hå, gå ut för hårt och
sen bara platt fall. Nej, inte denna gång.

Men jag hoppas såklart att Ni vill fortsätta att läsa och följa
min blogg iallafall. :)
Allt peppande, åsikter och glada tillrop emmottages tacksamt.

Så här ser denna veckas motionsschema ut:
(Som jag ska pricka av som vanligt dag för dag)

Måndag:   Simning 45 min   KLART!
Tisdag:   VILA!
Onsdag:  promenad  KLART!
Torsdag:  promenad  KLART!
Fredag:   VILA!
Lördag: Promenad  KLART!
Söndag:  Simning 45 min KLART!

"Den tiden på månaden" infann sig så simschemat
går åt pipan!  Inte ett dugg kul!    :..(

Har redan kolla upp simhallen och de kommer att ha öppet
precis hela veckan med utökade tider eftersom det är
jullov för alla som går i skolan. Så det är bara att tuta och köra
innan de börjar renoveringen av poolen.


Lite nyårslöften och lite om kosten för året kommer senare.

Så idag ska jag köpa ett nytt busskort för hela januari
och så ska jag försöka få en tid hos en frissa.
Ska klippa mig. Eller iallafall klippa topparna och få
en ordentlig frissa. Men inte för kort. Vill ha det ganska långt
fortfarande för att det är så skönt att gå med tofs!
Speciellt när man ska iväg och simma eller träna.
Praktiskt och bra.
Och det känns bra att börja året med att göra något
som får mig att verkligen må bra.

Här har det äntligen kommit snö igen och jag lovar att inte
tjata mer om det som jag älskar så mycket. Iallafall idag... ;)

Önskar alla en bra start på det nya året i Hälsans tecken!
Kram Sussie

14 kommentarer:

Lena sa...

Låter precis som mina föresatser: motionera mera, fast i min takt, inte bränna ut mig. Äta bra/bättre. Inga utmaningar, jag blir bara stressad över uteblivet resultat, och deprimerad. Jag kör mitt eget race precis som du! Vi kan ju stötta varandra!!

God fortsättning på det nya året! Kram

Hovika sa...

God morgon. Du har lika kloka tankar som vanligt. Jag önskar dig lycka till och ser fram emot att få följa dig.

Anonym sa...

Jag älskar snö och tycker att är det vinter så är det och då ska det finnas snö.
Finns inget värre en när det slaskar hela tiden...vad duktig du är på att simma men det är skönt.
Hoppas din dottra mår bättre var riktigt besvärligt för henne kan man bli frisk och fri från sjukdommen?

Lotusblommans vardag sa...

Tack, vad Ni gör mig glad mer schyssta kommentarer! :D
Klart vi ska stötta varandra!
Nej, tyvärr blir man inte fri från sjukdomen. Den kan bryta ut på nytt när som helst och då måste man byta allt blod igen. Men hon testas regelbundet och på så vis hoppas jag att man inte låter det gå för långt igen.
Skänk henne gärna en positiv tanke!
KRAM och Pepp och ha en fin dag.

PS: Slask slask här... :(

Sussie sa...

Det där låter som en bra plan...för det ska ju inte bli för mycket för dig så att tycker det blir för jobbigt.
Här slaskar och plaskar det också...och nu går det bra att cykla igen. Det är sååååå skönt...i alla fall för oss som cyklar. ;-)
Bra att du kan simma hela veckan men skulle dom inte fixa med något där?

Kram
Sussie B.

Lotusblommans vardag sa...

Passa dig noga Sussie när du cyklar! det fryser till fläckvis halka lite här och där och det händer jättemycket olyckor just nu. Skaffa vinterdäck till cykeln så kan du cykla året om.
Även i den underbara snön! Glöm inte hjälmen för du vill väl inte få ännu mer skador!? :D
Nu ska jag simma. Jo, det ska fixa i simhallen men tack och lov inte ännu! :)
Kram

Anonym sa...

Jag hoppas att det nya året blir bra för dig och att du/ni slipper fler tråkigheter.
Jag har skickat lösenordet på din mail :) Kram

Cinderella sa...

Att få träning att bli lika självklart som tandborstningen är inte helt enkelt, men är man envis så. Bra att du har det upplägg som passar dig, jag jobbar för att hitta korta stunder (15 min-pass) där jag kan köra så hårt som möjligt. Intensitet sa min PT. :)

Heidi sa...

Bra kämpat! Nu kör vi vidare på nya året med vårt nya liv :), Det är en jättebra målsättning du har tycker jag...

Jag är jättetaggad nu (efter flera veckors dunderförkylning).

Tack för din fina kommentar :)

conny sa...

Jag undrar lite över ditt schema. Det står enbart simning på den. Variation brukar vara bäst. Kör du en aktivitet en vecka, och en annan aktivitet nästa vecka osv, eller har jag missat nåt?

Lisa sa...

Jag har också tröttnat på mig själv och MINA rivstarter. Har i och för sig inte kommit igång med motionen men det stundar andra tider nästa vecka, när ungarna är i skolan och allt blir "vardag" igen.

Snön ja. Den verkar inte vilja stanna kvar...i år heller. *s* Eller så har vi snö långt in i maj? Vem vet. :-)

Kram å pepp!

Lotusblommans vardag sa...

Tack för Era kommentarer och kul att så många ändå är på gång med allt möjligt kul nu efter helgerna! :)
Conny, du har helt rätt i att variation är bäst men jag är lite besatt av att hinna simma innan de börjar renoveringen av den där dj-a poolen igen. Förra gången stängde dom i hela 6 mån...
Blir det snö blir det även en promenad om dagen.
Tack Minendie för lösen. Jag tar en kik senare under kvällen.
Cinderella, ja man ska ju hitta det som funkar för en och som inte känns som värsta belastningen utan faktiskt känns kul För det mesta iallafall ;)
Lisa, vi kanske har snö på midsommar i år!? Vem vet som sagt.
Kram och ha en bra dag alla!

Sussie sa...

Jag fick nyligen veta att jag får börja att bassängträna snart igen, men tyvärr bara under tio veckor. :-( Kanske något även för dig att köra lite vattengympa!

Jag tar det så lugnt när jag är ute på min cykel. Tycker jag att det ser "farligt" ut så kliver jag av och går istället. Det var flera år sedan jag cyklade under vintern. Men nu är det snöfritt igen här hos mig.
Hoppas du har det bra.

Kram
Sussie B.

Lotusblommans vardag sa...

Ja, man brukar få remiss på 10 ggr i taget. Jag kör lite vattengympa-övningar i poolen ibland. Efter simningen. Men sjukgymnastikens vattenjympa var visserligen skön men tråkig. Och så måste man passa vissa tider, upp fort från poolen igen för att nya ska jympa, och det upplevde jag som jobbigt eftersom dagsformen varierar. Vissa dagar är jag ju dödstrött. Jag klev just upp nu tex. Men ikväll är det kandilabersim igen så jag ska nog ta mig dit.

Bra att du tar det lugnt. Snön är borta här också. För bedrövligt... Det var 14 plusgrader på vissa ställen på nyår och vem som helst kan ju räkna ut att just nu mår inte Moder Jord bra...
Kram och ha en riktigt skön dag!