lördag 21 januari 2012

Ovanligt naturfenomen! Och annat som gör mig glad just nu.

Så här såg det ut, men det var så mycket mer och starkare! Vertikalpelare.
BILDEN LÅNAD FRÅN SMHI. Fotot taget i Falun.
Livet är fullt av magiska ögonblick!

Jag har just varit med om ett sånt.
Jag vaknade strax före tre och bestämde mig för att
gå upp en stund och se vad som var på tv.
Då började precis en fransk film.
En jättehärlig komedi med det franska temperamentet
och humorn som jag älskar.
Fransk och spansk film är ju något jag gillar.
Så jag blev jätteglad!

Det var minus 15 grader såg jag på termometern
när det var reklampaus och jag gick ut i köket
för att äta lite müsli med mjölk
så jag bestämde mig för att gå ut på balkongen
för att se om det var stjärnklart...

Och JA det var det! Men inte bara det!
Himlen var full av starka ljuspelare. Och luften
vibrerade som av gnistrande kristaller.

Det var andra gången i mitt liv som jag fick vara med
om det på jättenära håll.
Förra gången var för två år sen en natt då det
var 25 minusgrader ute.
Den gången vaknade jag av en slump och tittade ut och
ljuspelarna var alldeles intill oss. Rakt upp från alla
gatlyktor och andra ljus runt omkring.
Den gången gick vi ut och promenerade och bara
förundrades. Luften var alldeles glittrig!

Att få vara med om detta är väldigt speciellt eftersom
det är ett ganska ovanligt fenomen och kräver
helt perfekta väderförhållanden för att det ska uppstå.
Tyvärr vet jag inte vad fenomenet heter och detta var
andra gången då kameran inte var laddad när det hände.
Väldigt tråkigt för jag hade så gärna velat ta fina
bilder på det och kanske försökt skicka dem till
National Geographic. Iallafall publicera det på bloggen.

 Men men... Jag är iallafall så himla
glad och tacksam att jag fick var med om detta en gång till.
Jag stod en lång stund på balkongen iklädd pyjamas,
 tofflor, tjock tröja, täckjacka och mössa och bara njöt.

Vilken tur att jag gick upp mitt i natten igen
vid exakt rätt tidpunkt...
Det blev verkligen en helt underbar natt
med två oväntade saker - bra fransk film och naturupplevelse!

Livet kan vara fantastiskt bara man vill se...

Jo, en sak till. Jag vann på en lott igår när
jag var i Falun. Fyrsiffrigt! Kanske min turdag igår?

Och sist men inte minst blir jag så glad för att min dotter
äntligen mår bättre och flyttar till eget nytt
boende i Nacka. Mamma är så glad för din skull!

Jo, en sak till. jag SER väldigt dåligt!
Ibland är jag inte säker på vem som är vem ute på byn
och ser kanske inte alltid om någon vinkar eller hälsar.
Och i och med min utbrändhet har jag svårt att
minnas ansikten så om jag inte hälsar beror det inte på
att är oartig eller otrevlig...
Nästa vecka ska jag till optikern i Ludvika!

Är det för förresten fler som har svårt att kommentera
på Blogspot just nu? Jag fastnar hela tiden i
kommentarsfältet hos de flesta jag försöker skriva hos.

NU ska jag laga klart min broccoli- och potatissoppa!


Ha en jättemysig lördag!
Kram Sussie

6 kommentarer:

conny sa...

Det är en sorts "halo" som bildas vid kall väderlek. det du såg kallas för "vertikalpelare" och uppstår genom att ljuset reflekteras i iskristallerna i luften. Vid kallt och dimmigt väder kan gatljusen bilda såna pelare.

Lotusblommans vardag sa...

Tack Conny! Jag hade på känn att du kanske visste vad det var. Hela luften var omgiven av såna och det var som en ridå runt Smedjebacken. Helhäftigt tycker jag att det är!
De sträcker sig hundratals meter upp i luften verkar det som!

Minviktresa sa...

vilken härlig bild! Lycka till med veckan...kram Lisbeth

Lotusblommans vardag sa...

Tack så jättemycket Lisbeth! :)
Detsamma til dig!
Kram

anna sa...

Härligt inlägg :)
Önskar dig en super go dag
Kram

Lotusblommans vardag sa...

Tack så jättemycket Anna! :)
Hoppas att din dag blir minst lika go!
Kram