måndag 9 april 2012

Just hemkommen från Akuten...

Bild tagen av fullmånen häromkvällen...
förkyld som jag varit under påskhelgen har jag säkert
inte varit på minst 15 år. Hade feber som gick snabbt över
men inte hostan och snuvan jag fick.
Tills sist var det nästan omöjligt att andas utan att det
rassla och tjöt och slemmet åkte upp och ner i halsen
utan att jag lyckades hosta upp det.
Det blev bara värre och värre och gjorde ont
till slut att hosta så mycket. Det jag fick upp var gulgrönt...
Usch!

Provade med Bisolvon från apoteket.
Hjälpte inte.

Så idag åkte vi till Akutmottagningen på
Ludvika lasarett.

 
Innan vi kom dit tänkte vi äta varsin paj med sallad
simhallens cafeteria. Man vet ju aldrig hur lång väntetid
det är på akuten tänkte vi och inget kul att sitta hungrig där.
Dessutom hade vi inte hunnit få i oss ordentlig lunch.

Vi tänkte att A skulle hoppa av vid Willys först och handla
lite nässpray mm och sen komma till simhallens servering
som jag skulle åka till direkt för att slippa gå så långt.

Problemet var att när jag kom fram var ju simhallens lilla fik
stängt så då började jag gå raka vägen tillbaka till Willys.
Tänkte att det var lika bra att möta gubben där.
Han var inte där! Jag stod och väntade och tänkte att vart
f-n har han tagit vägen?  Han hade gått till simhallen.
Men en annan väg! En längre väg. Så smart!

Skitsur kom han efter ett tag och jag blev lika sur för jag fattade
liksom inte varför han inte kunnat gå raka vägen!
Då hade vi ju mer eller mindre krockat! Detta ledde till ett mindre
gräl där utanför Willys. Som snabbt blåste över som vanligt...
Min grekiska laxfilé med tzatziki och klyftpotatis.
Nåja, äta måste vi ju iallafall. Så vi gick till Jerusalems Pizzeria
på Marnäs torg. God mat blev det.
Och roliga namn på alla pizzor! Det var riktigt kul att läsa menyn.
Stället drivs av några palestinier och pizzorna har namn
som PLO, Arafat, Betlehem mm.  Och det har speciella pizzor
gjorda på palestinskt vis också. Kul med ngt nytt så dit ska vi gå igen.
Anders kycklingfilé med strips och currysås.

Efter det gick vi till lasarettet. Raka vägen in. Rena gräddfilen!
Ingen kö på 8-10 tim (minst) som i Stockholm. En fördel med att bo
på landet. De vet inte vad riktig stress innebär...

Där inne fick jag andas i en mask med läkemedlet Ventolin som
verkade avsvällande i luftvägarna. Plus att jag fick tabletter
och recept med mig hem på Acetylcystein.

Hoppas verkligen att det ska hjälpa mig snabbt så
att jag kan komma igång med simningen och träningen
nere på gymmet.

Försökte få penicillin men det gick dom inte med på.
Och så försökte vi få sjuktaxi hem eftersom sista bussen
gått. Men de sa att vi får ta oss hem på annat sätt.
Vi hade ju tyvärr ingen att ringa efter skjuts av.
Så det blev en vanligt taxi och det gick på typ 400 spänn.
Där har vi en nackdel med livet på landet. Utan bil.

Men nu kan jag andas bättre och det känns som en befrielse!
Jag är hög på bara luft just nu kan jag säga!   ;D
Lite tjuter det fortfarande men nu känns det hoppfullt igen.

Uppdatering: Nu på kvällskvisten. Kollar på TV.
"30 grader i februari".  Nästäppan är tillbaka med full
styrka. F-n också. Och hostandet är på väg tillbaka.
Kunde jag inte fått penicillin på en gång?

Hoppas att helgen varit mycket bättre för Er del!

Kramar Sussie

7 kommentarer:

Minviktresa sa...

Krya på dig vännen! det är jobbigt med så hemsk förkylning. kram Lisbeth

anna sa...

Oh vad trist du sjuk :( Hoppas du snart får det att vända. Vi hat mycketförkylning här och den förbaskat seg.
Krya på dig kramen

Lotusblommans vardag sa...

Tack ska Ni ha! :)
Ja, det verkar vara många som är förkylda och har lunginflammation och sånt. Baciller i omlopp!
Det ska nog bli bra snart. Önskar det gick lite fortare bara...
Ha en jättebra dag.
Kramar och pepp från mig. :)

maska sa...

Dette hørtes ikke godt ut.
Håper de testet deg også.
Men svar får man kanskje ikke så fort.
God bedring til deg.
Klem.

Lotusblommans vardag sa...

Tack Marit!
Nej, de tog inga prover alls. Vet inte vad det är med sjukvården av idag om jag ska vara ärlig...
Jag ska till vårdcentralen imorgon bitti och hoppas på att få penicillin då. Hostar fortfarande upp en massa gult. Jag kan ju inte göra ngt så länge jag har en infektion i kroppen.

Ha en riktigt bra kväll! :)
Kram

Lena sa...

Penicillin är ingen underkur. Är det en vanlig förkylning gör det ingen som helst effekt. Mer än att du äter ett läkemedel som du inte behöver och som du, om du äter det för mycket, blir resistent mot. Jag har öroninflammation titt som tätt och får ALDRIG penicillin bara för att jag kan bli resistent. Så eftersträva inte massa mediciner, man blir inte automatiskt bättre bara för att man äter dem...

Kram å krya på dig!

Lotusblommans vardag sa...

Jag förstår precis vad du menar och är av exakt samma mening som du. Tycker inte om exempelvis mammor som springer till dr för minsta lilla och ska ha penicillin. Det har gjort bacillerna resistenta. Min dotter, och jag själv som barn, red ut alla förkylningar utan medicin.
Och jag har ätit penicillin typ 3 ggr i hela mitt liv.
Senast 15 år sen. Men detta gröngulaktiga slem sitter som klister i luftvägarna och jag vågar inte simma eller göra någonting... Jag har haft detta gröngula snor i veckor innan det gick ner i luftvägarna... Hur länge ska det hålla på?

Kram och ha en bra dag.