måndag 18 juni 2012

Motionsschemat vecka 25 - 2012 och lite annat!


Förra veckan blev det en del cykelturer för oss. Speciellt stunder då solen
faktiskt behagade att titta fram. Vädret är ju ingen direkt höjdare nu.
Sommar, vart tog du vägen?

Denna vecka ska det bli cykelturer, promenader och gåbandet.

Veckans schema:

Måndag:   VILA
Tisdag:   Cykeltur 35 minuter   KLART!
Onsdag:   Cykeltur 1 timme och 15 min   KLART!
Torsdag:   Cykeltur 40 min   KLART!
Fredag:   Promenad cirka 1 timme   KLART!
Lördag:   Cykeltur 30 min   KLART!
Söndag:   VILA

Kameran hänger med överallt såklart!
Nu är det tid att fota alla vackra blomster ute i naturen.

Sitter just nu och tittar på "Du är vad du äter" och det är
verkligen för bedrövliga matvanor man får se prov av i det
programmet. Och det ännu läskigare är att folk direkt
tror att ALLA överviktiga äter på det där viset.
Det gör inte jag!

Anders säger det också att jag inte ens
är i närheten av de där dignande borden med mitt ätande.
De innehåller ju inget grönt! Och enorma mängder
snabbmat varje vecka! Jag kände mer igen mig i listan
över hur man ska äta och vad man får äta. Och det kan jag
skriva under med och ha handen på Bibeln samtidigt.

Så jag blir rätt ledsen när jag vet att det där enbart spär
på folks fördomar om oss "tjockisar".
Min goda tonfisksmörgåslunch:   Tonfiskröra gjord på tonfisk, lätt creme fraiche,
shalottenlök, gul paprika, dill, provencalsk senap, örtsalt och pepparmix.
Plus salladsblad, tomat, gurka och ärtskott.

Min läkare ringde mig i fredags eftermiddag och berättade att
han hittat lite olika saker i mina prover. Lite obalanser. Och att
det ska tas fler prover på mig nu. Utredningen rullar på nu.
Tack Gode Gud för det! :)

Det känns inte roligt att veta att man är sjuk. Men samtidigt känns
det skönt att veta att jag haft rätt. Något stod inte rätt till.

Jag har stark insulinobalans i kroppen bland annat. Och det i sin
tur har bidragit till att vätskebalansen har rubbats. Njurarna binder upp
salt och gör sig inte av med vattnet i kroppen och det leder i sin
tur till att hjärtat får jobba för hårt. Vi har ju märkt när vi tar mitt
blodtryck att jag har oregelbunden hjärtrytm och blodtrycksfall
eller höga blodtryckstoppar någon gång per dag.

Nu börjar jag förstå varför
jag hamnar i trötthetssvackor som gjort att jag nästan ramlar.
Jag bara försvinner liksom. Och måste lägga mig att andas
med min CPAP-maskin. Och det har jag sagt till läkarna
tidigare också. Jag är så tacksam att jag har denna fina Dr nu
i Skönvik för han har tagit allt jag sagt på allvar tills
han börjat hitta svaret på alla mina symptom.

Proverna kommer att visa om jag har diabetes och/eller
något annat. Jag har skyhöga insulinhalter i blodet.
Nu hoppas jag att jag ska få veta hur jag ska bli friskare
och att jag ska bli av med all vätska i kroppen, bråcket,
övervikten och lära mig att hålla koll på mitt insulin.
Jag kan ju tillägga att när vanligt sockerprov tagits på mig
har det visat sig vara normalt. Det har inte visat sig på det viset.
Idag var vi och veckohandlade på Willys så nu ska jag
ta och skära upp grönsaker i pytsar så blir det lätt under
veckan att ta det man behöver och laga mat av det eller
ha som tillbehör till det man äter.
Ha en skön måndagskväll och bra start på veckan!
Kram Sussie

9 kommentarer:

Fia sa...

Hoppas att du kommer flåsar snart på vad som händer i kroppen på dig.

Detför bättre att vet även om det kanske inte är det roligaste av svar du kommer få. Men vet man att något är fel så kan man göra saker åt de.

Lotusblommans vardag sa...

Jag tänker precis som du. Vet man vad det är kan man ju börja göra något åt det! Det här har blivit en ännu större anledning att ha total koll på vad jag äter och att börja motionera mera.
Ha en jättefin dag! Kram

maska sa...

Hei.
Så fint å lese at det skjer noe etter alle prøvene dine. Godt å få svar. Lykke til videre.
Man kan jo ikke klage på maten du viser fram. Ikke "hurtigmat" det.
Ser godt ut selv for en som ikke spiser kjøtt. :)
Ha en fin uke.
Klem.

Lotusblommans vardag sa...

Hej Marit! Det är ju klart att jag "syndar" emellanåt men i vår familj är det faktiskt gubben min som är gottegrisen. Jag hade en liten läskperiod nyligen men nu får jag ju vara mer försiktig med den typen av utsvävningar. :)
Hoppas att de hittar vad som felar så jag vet hur jag ska kunna bli friskare.

Jag tittade runt på den sida du rekommenderade och det fanns mycket goda veggorecept där. Ska nog prova att laga till något.
Äter du fisk? En del vegetarianer vet jag gör det.

Ha en riktigt fin vecka du med. Kram

Lisa sa...

Varit dåligt med kommentarer från mig. *fy på mig*
Nordljus...jo det är en webshop. Sjukt fina kläder, men dyra. Kul när det är rea. Då handlar jag. Hoppas bara att jag passar i "klädtrasan" jag beställt. *s*

KRAm å pepp!

Lotusblommans vardag sa...

Det är lugnt. Jag är lika dålig själv på att göra mina bloggrundor mellan varven. Det är bara kul om du kommer "på besök" ibland. :)

Jag ska kolla in Nordljus för tunikan din är supersnygg. På bild iallafall. ;)

Ha en toppendag i solen!
Kram och pepp

Joline sa...

SV: Tack för ditt stöd!! Jag hoppas att jag kommer fixa målet! Va god den där mackan såg ut, något sånt ska jag se till att äta framöver. Min matinspiration är lika med noll så jag blir glad för alla ideér jag kan få :)

Fia sa...

Hej. Båda dina kommenterer kom fram =) Jag hoppas med att magontet kommer gå över snart. Vill kunna njuta av sommaren.

Lotusblommans vardag sa...

Joline, jag äter mycket sådant just nu och ungefär var tredje timme så att jag aldrig ska bli hungrig och vet du jag har äntligen börjat gå ner. Om du läser lite i min blogg så kan du se att det har jag velat i flera år. Mitt tips är alltså att äta ofta men tex på en asiett så att det blir mindre portioner än vanligt.

Fia: Ja, nu kommer ju det vackra sommarvädret verkar det som så jag hoppas verkligen att du ska må bättre fort.

Kram och pepp till båda två! :)