måndag 20 augusti 2012

Dagens utmaning: Att gå några varv i lägenheten!

Ja, för det är en pärs kan jag tala om.

Sååå ont under fötterna. Speciellt under den ena som nu börjat
svullna upp under hälen och hålfoten. Runt ankeln var jag redan svullen
 sen tidigare. Försöker ta mig runt utan att stödja något på
vänster fot...

Borde ta mig till läkaren jag vet. Men jag är så trött på att försöka
få någon att fatta att något är fel så jag orkar knappt tänka på
att ta mig till sjukan.

Försökte låta bli en av mina smärtstillande häromdagen men blev riktigt rädd.
Hur ont har jag egentligen?! Smärtan var rent ut sagt outhärdlig.

Men tänker mer och mer på att det inte är bra att stoppa i sig
tabletter och bara dämpa alla symptom. Ingen vet ju hur ont jag
egentligen har så länge jag är fullproppad med tabletter.

Som gubben min sa. Listan på mina symptom blir bara längre och längre.
"Och du blir bara sämre hela tiden" sa han i morse.
Det vore ju något om han kunde kläcka ur sig det när det verkligen
gäller också! Dvs hos läkaren!

Helt klart är iallafall att jag har någon form av skov.

Nåja. Bjuder på lite matbilder från tripparna fram och tillbaka
till Stockholm.

En positiv sak är att jag stått stilla i vikt iallafall.
Inte gått upp. Tack och lov. Men inte heller ner.

Har nog hållit vikten mycket tack vare att jag ätit massor av vattenmelon i sommar.
Vi skivade ut melonbitar och hade i vårt pentry på hotellet.´
Läskande och gott!
Här en jättegod bulgursallad som vi gillade.
Bakad potatis med tonfiskröra och god sallad är alltid en hit! Love it!
Godaste pizzan som finns hittar man på Casa Bianca i Flemingsbergs Centrum
alldeles intill Huddinge sjukhus. Ätit där flera ggr och ingenstans har jag fått
sååå god pizza! Den är tunn, frasig, knaprig och lagom med ost på.
Ingen fettdrypande degig historia. Och jag ber alltid om cayennepeppar på.
Mums!
Annars är jag otroligt törstig numera. Jag bara dricker och dricker.
Häller i mig vätska hela dagarna. Mest vatten! I mängder!

Tur att det inte är alkoholhaltiga drycker jag törstar efter! Ölen på
bilden är gubbens och det iskalla vattnet mitt. Det enda i alkoholväg
som druckits denna sommar. Det är liksom inte vår grej.

ISKAFFE har det blivit en hel del av. I olika former.
Helst inte på burk dock. Gud, så gott det är med iskallt kaffe!

Men Ni skulle ha sett när jag köpte en päron- och rabarber FESTIS
häromdagen. SLURP sa det bara. Högst en halv minut senare hade
jag hällt flaskan upp och ner och druckit klart. Gulp Gulp. Slut.
Anders bara stirrade på mig och sa att han aldrig sett någon
dricka så snabbt!  Undrar just varför jag är så törstig?
Hela tiden...

Ha en bra start på veckan.!   :)
Kram Sussie

13 kommentarer:

conny sa...

Jag läste för nåt år sen om en amerikansk tjej som inte kunde stilla sin törst. Det spelade ingen roll hur mycket hon drack, hon var lika törstig i alla fall. Kommer inte ihåg vad hon led av. Därmed menar jag inte att du skulle ha nån sjukdom som är relaterad till törst. Jag menar bara att det finns så många åkommor man kan ha som är svåra att upptäcka.

Ha det bäst!

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det gäller att hitta en läkare som är villig att ta prover och leta tills han/hon hittar "felet". Någon som tar en på allvar...

Hälsningar från den bottenlösa brunnen! ;)



Gitsan sa...

Många som har mycket värk provar olika typer av kost, man drar ner/tar bort kolhydreter, gluten ed. Har du testat?`
Jag har också fibro men för mig har tröttheten varit värre än värken. Sedan jag drog ner drastiskt på kolhydrater mår jag mycket bättre. Och att jag tappat drygt 20 kilo sedan april förra året är jag ju inte heller ledsen för :)

anna sa...

Törst ett tecken på diabetes (stavning)har jag hört.
tackare, hoppas att du trillar över en läkaresom verkligen tar dig på allvar!!! Inte mänskligt att gå runt med värk och folk tror man inbillar sig.
Styrkekramar

Lotusblommans vardag sa...

Jag testade Valios laktosfria matlagningsgrädde och vi tyckte båda att jag såg mindre svullen ut då. Så jag tänkte testa den sortens produkter mer. Och minskar på kolhydraterna gör jag lite redan. Ris och sånt. Mindre portioner av det. Men bråcket ställer ju till en massa problem. Tyvärr.

Jag har ju hittat en toppenbra läkare på Skönvikt som tagit massor av prover och han var också inne på ngt med socker/glukos/insulin. Måste ringa honom för jag har inte hört något under sommaren.

Ha en toppenfin dag! Kram

maska sa...

Ja dette må du få testet ut.
Ikke godt å gå rundt slik.
Skriv en liste over ting du har merket på kroppen og ta den med til legen. Ofte glemmer vi noe.
Ha en god uke.
Klem.

Lotusblommans vardag sa...

Hej Marit! :)
Ja, jag satte mig faktiskt igår kväll och skrev en lista på alla symptom, mina mediciner och ärftliga faktorer. Den ska jag ta med vid nästa besök hos läkaren.

Hoppas att du har det bra. Här har vi ingen sol alls i sikte och det känns trist. Bara regn. Tack och lov lite varmt fortfarande iallafall.

Kram och ha det gott!

Sussie sa...

Hoppas du träffar på en läkare som lyssnar på dig snart....för så där kan du ju inte ha det. Hur går det med din dotter...har hon blivit något bättre?
Kan du tänka dig att min farmor blir (om inget hinner hända henne innan) 100 år den 13de september...det är ju inte klokt egentligen att en del kan bli så gamla eller äldre för den delen.
Å du MÅSTE för 1000de gången (minst) ta i med hårdhanskarna när det gäller din läkare.
Lycka till.

Kram
Sussie B.

Lotusblommans vardag sa...

Hej Sussie!

Jag tror att jag hittat en mycket bra läkare på Skönvikt i Säter.
Och nu hoppas jag på SNABB remiss till en ordentlig reumatolog.

Underbart att få bli 100 år om man är någorlunda frisk och klar i huvudet. Och det är ju din farmor. :)

Härligt med solig sensommar! Kram

Caroline sa...

Have been catching up, reading your posts of the last weeks. Life is still so challenging for you all and on top of that I’m so sorry to hear that you are in such pain.

It is good that you have been able to communicate your complaints and that they have finally listened… the first step is made… the next step is on the road to recovery.

You are in my thoughts and wishing you all a peaceful time and keeping my fingers crossed for you all.

Lotusblommans vardag sa...

Thank you Caroline! :)

I am determined to get better and stay positive. :)

( I had a period this summer though when I was more negative than ever before. And I didn´t like it at all! Made me feel like a bitter old whitch! I guess I was just so tired of all this... )

I am thankful my daughter get the best care possible.

Hope you are having a very nice week! :)

Lisa sa...

Helgen är här! Hoppas din blir toppen!

kram å pepp

Lotusblommans vardag sa...

Tack Lisa! Detsamma till dig!
Kram och pepp! :)