måndag 11 mars 2013

God morgon!


Varit vaken i en timme nu och äntligen börjar Voltaren gel
att verka. Min nya favorit! 
Tyvärr Vetekudde nu kommer du på andra plats.

Så jag tänkte att jag skulle ta och skriva ett inlägg när jag
ändå är vaken och nu ringde precis gubbens väckarklocka
så jag kan likaväl äta frukost och vara uppe ett tag tills han
har gått iväg till jobbet.

Min träning skrev jag ju var så långsam. Men egentligen är
den ju inte det har jag kommit på. Bara lite långsam för
mig på så sätt att jag mycket väl skulle kunna ta ut mig mer
och köra hårdare. Köra så att svetten lackade.

Men resultatet skulle inte bli detsamma. Meningen är ju att
det ska bli en vana och en livsstil och då anser jag att 
huvudsaken är att jag kan fortsätta. Minst varannan dag.

Och det skulle jag inte kunna om jag tog ut mig.
Smärtorna hindrar mig.

Jag är som sagt helt befriad från prestationsångest.
Huvudsaken är att jag kan träna nu.


Till alla som kämpar med vikten och kanske blir 
ledsna över kommentarer och blickar som man många
gånger möts av vill jag säga:

En människa som mår bra i sig själv
vill att andra också ska må bra.

Kombinationen av att vara överviktig 
och dessutom stark och modig nog 
att tex simma eller träna ändå 
kan bli för mycket för många människor. 
Därför att de helt enkelt inte trivs med sig själva 
och knappt själva vågar gå till  gym eller simhall.

Då stör det dom att du törs. 
Det kan vara bra att tänka på för alla 
som blir sårade av den attityd och de blickar 
de kan mötas av ibland.  

Mår man bra har man helt enkelt inget behov av
att försöka såra eller trycka ner andra människor.

Som sagt:
En människa som verkligen mår bra 
delar generöst sitt välmående med andra.
Delad glädje är verkligen dubbel glädje.



Idag vill jag gå ner i vikt av hälsoskäl. 
För att orka mer, vara smidigare och lättare
kunna röra mig och göra det jag vill. 

Inte för att vara lyckad i andras ögon.
Och det känns så skönt att ha kommit dit. 

Att vilja att mitt inre välbefinnande och arbete med
mig själv ska synas utåt. 
Jag tror inte på att man blir lycklig
"bara jag blir smal först".


Det är synd när många fokuserar totalt på antal kilon
och vad de väger varje dag och låter det bestämma
hur de ska må just den dagen.

Men det hindrar verkligen inte att jag blir otroligt förbannad
över att överviktiga idag är den enda gruppen människor 
som det är okej att mobba och förlöjliga.


Ha en underbar start på veckan
och låt välbefinnandet styra dig!
Gör vad just du kan göra
för att må bra. Idag.
Utifrån dina egna förutsättningar.

Kram Sussie

Inga kommentarer: