torsdag 8 augusti 2013

Frukost!


Jag är jättenoga med att äta en ordentlig frukost varje morgon.

Klockan ringer numera för alla mina måltider så att jag
ska hålla alla måltider exakt. 

Bäst så för mitt blodsocker.
Och för att jag ska ta mina mediciner samma tid varje dag.

Gissa om de här smörgåsarna med köttbullar var goda? Supergoda!

Rödbetsköttbullarna som blev över var helt perfekta att
ha på frukostmackan. Med grönsaker och råkost.
Mums!


Knäckebröd är perfekt när man har diabetes.
Denna med salladsmix och salami.
Lite råkost och cantaloupemelon till.


Äggmacka tycker jag är gott på morgonen också.
Med smoothie eller råkost till.
Eller både och.


Det gäller att nöta in rutiner och till sist vänjer man sig
och kroppen vill verkligen ha frukost.
Hur svårt man än haft för det innan...
Oavsett vad går jag upp numera och äter min frukost.
Samma tid varje dag. 

Ha en riktigt skön dag 
trots regn på de flesta ställen!

Kram Sussie

4 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Ser gott ut!
Själv har jag äntligen kommit på hur jag ska äta för att hålla blodsockret i balans och må bra. Jag har "omvänd diabetes" som det kallas vilket betyder att min insulinproduktion är väldigt mycket högre än vanligt. Jag har alltid lidit av darrningar och ångest pga lågt blodsocker. Mitt problem har också varit att jag inte orkar äta frukost. Men nu över sommaren har jag ätit rågbröd med ost och smör till frukost och märkt att jag mått så mycket bättre. Inga dalar. Istället har jag kunnat äta nyttigare under dagarna och mått fantastiskt. Förut var jag tvungen att vräka i mig kolhydrater på kvällarna eftersom att jag var i så dålig balans med blodsockret. Frukosten är viktigast och måste innehålla mycket kolhydrater och fett förstår jag. Sen funkar dagen bra med protein och grönsaker.
En underbar upptäckt för mig!
Så fortsätt med dina goda frukostar!
Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Känner så väl igen mig i det där med darrningar och ångest. Åt så dåligt som ung och då jag var smal. Vägde runt 48-50 kg. Åt ibland bara var fjärde dag. Förstörde min kropp redan i unga år. Om jag bara vetat då hur fin jag var...

Nu när jag äter frukost och sedan regelbundet genom hela dagen står jag för första gången i mitt liv HELT STILL i vikten. :)

Ett steg i rätt riktning.

Kram på dig! <3

mittilivetochjag sa...

Jag tror att tidiga problem med mat kan påverka framtiden. ( att inte äta på fyra dagar är katastrofalt, även om man inte fattar det i den åldern) Har man inte "normala" matvanor under sin uppväxt verkar det bli problem resten av livet. Det värsta är ju att ständigt gå upp och ner i vikt, vilket är så farligt eftersom att hjärtat växer och krymper i samma takt. Det bästa är att ändra livsstil och hitta sitt sätt att finna balans. Att gå ner i vikt långsamt men säkert och förändra sina matvanor och träningsvanor. Och framför allt hitta balans. Utan balans och lugn funkar det inte har jag märkt. Då sätter sig fettet runt magen pga kortisolet som bildas när man mår dåligt (vilket har varit mitt problem i alla år). Att äta mycket till frukost och sedan äta mindre under dan är ett bra sätt att bli hälsosammare. Tyvärr har jag inte riktigt fattat det själv förrän nu när jag har testat. Innan var jag så noga med att inte äta mackor, smör eller ost och jag var ständigt hungrig. Sen åt jag som en utsvulten på kvällen. Men nu vet jag som tur är (42 år gammal).
Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Jag har samma problem. All stress jag levt under, och lever under fortfarande på många sätt, har gjort att hela jag blivit skadad av stressen. Kortisolet och övervikten, diabetesen. Under alla år då jag arbetade och slarvade med måltiderna. Numera hjälper maten till viss del för jag äter jättenyttigt. Men så fort stressen kommer tillbaka blir jag ett vrak och kroppen gör totaluppror på alla möjliga vis.

Jag hade tagit ett beslut om min framtid som jag vet är 100% rätt väg för mig och magen började bli mjukare och fungera mer ordentligt efter åratal. Jag började se ett ljus i tunneln för första gången på väldigt länge. Men så kom ett negativt besked från min handläggare på FK som gör att allt rasar igen.

Jag kan helt ärligt säga att just nu önskar jag henne inget gott i livet överhuvudtaget.

Men jag hoppas att du njuter av sommaren och har det bra.
Varma kramar!