fredag 18 oktober 2013

Dagens goda soppa och lite andra matbilder.


Ja, Ni som läser min blogg vet ju att jag älskar soppor!
Slurpar gärna i mig dem flera gånger i veckan.
Nyttigt, gott och bekvämt.

Den här gången skrev jag av ett recept från
Vegetarbloggen.


Nämligen Mexikansk majssoppa!

Det blev lite så att jag ändrade lite i receptet enligt
principen att man tager vad man haver.

Jag tog en halv gul lök istället för schalottenlök, tre
stora klyftor vitlök från en Solo-vitlök, krossade tomater
(cirka 250 gr ), och fryst röd chili i småbitar.

Det fick svettas lite i kastrullen tillsammans 
med olivoljan först.


Sen addade jag vatten, buljongtärning, en liten förpackning
kidneybönor, en liten förpackning majs och de röda linserna.

Kryddade med spiskummin, oregano och koriander.
Plus örtsalt med chili och pepparmix.

Det blev gudomligt gott kan jag lova! Testa denna soppa!


Här lite andra matbilder som jag inte publicerat tidigare:


Det här svängde jag ihop igår. 
Stekte en vegetarisk schnitzel med curry och chilikrydda på,
värme upp lite grönsaker i en panna tillsammans med lite
ajvar relish och en skvätt havregrädde.

Enkelt men gott!


Denna enkla men mycket goda kalla sås rörde jag ihop en 
dag till en bit grillad lax.

Lätt Créme fraiche laktosfri, persilja, gräslök och sweet
chilisauce


Och här en god laxpytt med rödbetor och en god kall sås.

Njut av helgen och ät gott!

Kram Sussie

5 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Ser både gott och nyttigt ut! ;-)
Hoppas att du haft en bra helg!
Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Tack!
Jodå, jag har faktiskt dammsugit halva lägenheten och hoppas på att ta andra halvan idag måndag och även skura och lägga ut mattorna som gubben piskat.
Vaknade dock för typ en halvtimme sen med sån värk att jag omöjligt kunde ligga kvar i sängen. Tagit och smörjt in mig från midjan och nedåt så det ska nog lätta lite.
Jo, fick faktiskt kort gjorda nu för första gången på ett halvår minst. :)

Hoppas att du har haft en fin helg du också!
Kram!

ZtorZillen sa...

ÅH! Laxpytten såg riktigt god ut!!

mittilivetochjag sa...

Man gör så gott man kan. Så är det bara. Själv träffade jag släkt och vänner i lördags vilket slutade med total utmattning på kvällen och hela söndagen. Idag är jag fortfarande trött men har ändå aktiverat mig. Så jag gissar att morgondagen innebär platt fall för mig. Det är tur att vi har så fina män som fixar och grejar så att allt fungerar. Det är verkligen ett tecken på kärlek när ens man gör allt för att hålla ställningarna och se till att allt blir gjort som måste göras. Nog för att vi har stökigt här väldigt ofta men jag får mat i magen, inköpen blir gjorda, läxorna med barnen blir gjorda, disken blir diskad osv trots att mannen min jobbar. Han är min klippa! Vi har det bra på det sättet att vi vet att vi är älskade så starkt! :-)
Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Tack StorZillen! Det var gott också! ;)

Erika, inget kan hela en människa som kärlek. Den kan göra underverk! :D

Ha det fint!
Kram!