onsdag 11 juni 2014

Blomkål- och purjolökssoppa.


Kommer Ni ihåg de här lådorna med recept samlade
från Mästerkocken? De var populära på 1970- och
1980-talet.

Jag har min kvar som jag fick med mig hemifrån när
jag flyttade till min första lägenhet vid 18-års ålder.


Jag använder fortfarande en del av recepten 
regelbundet och tycker även att det är kul att prova
nya receptkort. Markerar vilka jag använt och har 
mina favoriter i en speciell rad. Då hittar jag allt jag
vill testa lätt och de recept jag redan lagat till har jag
också i ett speciellt fack. Ett litet tips igen bara för
skojs skull.

Ett recept som jag ofta använt mig av är det här
receptet på Blomkål- och purjolökssoppa.


Den är jättegod och väldigt lätt att göra. Som de flesta 
soppor alltså. Och smakar jättegott även efter ett par dagar i
kylskåpet.



Den här gången fick det bli knaperstekt bacon strödd
på soppan innan den skulle ätas.
Passar jättebra till!


Dags för sängen igen. Har smörjt in mig med Voltaren gel
och sitter på värmedynan just nu. Börjar kännas som att det
brinner i baken... Varmt!

Ha en härlig dag!

Kram Sussie

2 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Vad underbart att ha de recepten du har! Jag önskar att jag hade gamla recept. Det är ju så god mat vi har här i Sverige. Men den utländska maten har verkligen tagit mig bort från det svenska. (Jag älskar utländsk mat)! Man glömmer liksom bort den vanliga husmanskosten. Som tex kallops som är så gott! Jag kan inte ens minnas när jag åt det senast.

Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Ja, visst är det gott med gammaldags husmanskost. Modernare varianter också. :)

Och utländsk mat är verkligen jättegod tycker jag också. Gillar libanesisk mat, indiskt och thai. Men provar nog gärna det mesta. ;)

Hoppas att du har haft en god mathelg! Och sol och varmt som vi.
Kram!