måndag 2 juni 2014

God och svalkande päronpaj!


Jag gjorde en god päronpaj för ett tag sen som jag lovade att
komma med receptet på. Så här är det!

FRANSK PÄRONPAJ!

Degen:
125 g smör/margarin
2,5 dl vetemjöl
2 msk muscovadosocker
2 msk vatten

Fyllningen:
3 päron
2 msk smör/margarin
3 ägg
0,5 dl strösocker
0,5 dl muscovadosocker
1,5 dl Kesella/kvarg
100 g riven mandelmassa
1 dl créme fraiche

Receptet hittade jag i en av ARLAS receptfoldrar. Nr 3/2010. Lite har
jag omarbetat det.
Så här gör du:

1.  Bearbeta ihop smöret, mjölet, sockret och vattnet till
en pajdeg. Tryck ut det i en rund pajform och låt stå kallt
i kylen cirka en halvtimme. Sätt ugnen på 200 grader C.

2.   Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 10 min.
Ställ pajformen åt sidan medan du gör resten.

3.   Skala päronen och kärna ur dem. Skär dem i klyftor.
Stek dem lätt i smöret i en stekpanna.


4.   Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Rör i resten av 
ingredienserna till fyllningen och häll detta i pajformen.

 5.   Lägg i päronen.

Vill du kan du ju lägga päronen i ett fint mönster.
Det glömde jag!

6.   Grädda i nedre delen av ugnen ca 30-40 minuter tills
du ser att det fått fin färg och stanningen stelnat. Men tänk på
att den ändå kan verka något lös innan den kallnat.

Pajen ska serveras kall för då är den absolut godast.
Gärna med en klick glass, grädde eller t ex vaniljvisp.
Jag brukar låta den stå till dagen efter i kylen.


Den färdiga pajen!



Hoppas att du tyckte den blev god!
Kram Sussie

2 kommentarer:

maska sa...

Hei. Takk for oppskriften. Den skal prøves ut.:)Den ser så god ut.
Takk for besøk og melding om vinnerlykken. Jeg har vært borte noen dager. Kom hjem i natt og leste mail.
Ha en fin uke. Klem. :)

Lotusblommans vardag sa...

Tack själv. Ha det jättebra!
Kram! :)