tisdag 5 augusti 2014

Härliga timmar nere vid ån.


Nu är vi hemma igen!

Så igår gick vi ner och la oss nere vid Kolbäcksån
i några timmar på eftermiddagen. För att bara vara.
Något vi är väldigt bra på.


Värmen har ju fortsatt i oförminskad styrka och igår hade
vi ju tom årets varmaste dag här i Dalarna. I Falun var det 
visst lite mer än 35 grader C varmt. 

Och jag bara älskar det!
Jag vill ha det så här jämt.

Vi tog med oss filtar och vatten och läsk att dricka.
Och det blåste riktigt friska vindar igår så man slapp ligga
och svettas. Det vara bara ren njutning.



Innan hade vi varit på biblioteket och där sålde de ut lite
gallrade böcker för bara 5 kronor styck. 

Jag hittade Harriet Anderssons biografi och jag fastnade
i den direkt. Harriet bodde i alla år, och gör fortfarande,
i Vasastan. Hon är uppvuxen där och det är så kul att 
den utspelar sig till stora delar just där. 

Jag tror inte på slumpen så på något vis var det meningen
att jag skulle få denna bok i min hand så jag kan befinna 
mig där ett tag till...

Följer man flödet i livet så tar det en dit man vill
eller behöver få vara...


"Född på Alla Hjärtans Dag. Ett bra datum. Vattuman.
Frihetsälskande. Gillar att vara för sig själv. Vill själv
bestämma när och hur. Precis sådan är jag!" skriver hon själv.

Egensinnig dam. Går sin egen väg. Skulle jag säga.
Ska bli kul att läsa klart denna intressanta kvinnas bok.


Här under trädet låg vi och hade det bra.

Gubben min somnade i vanlig ordning.
Det gör han nästan jämt när han lägger sig ner för
att bara må bra. 



Men för att komma till något helt annat så går tankarna även
till de stackars brandmän och andra som kämpar så hårt för
att försöka få den stora skogsbranden under kontroll.

Ett oerhört tufft jobb i denna hetta! De är riktiga hjältar. 
Värda alla våra goda tankar.




Vi har haft tur både igår och idag för röken blåser inte åt
vårt håll just nu. Men i helgen var det rökigt och luktade
brand här i hela Smedjebacken. Det var bara att stänga alla 
fönster och hålla sig inomhus.

Branden är ju inte alls långt bort och vinden kan vända 
när som helst men det är bara att hoppas att det ska börja
regna för släckningsarbetets skull. Och jag vet att röken
väller in över andra delar av Dalarna.


Vilken katastrof detta är! Totalt oväntat.
Men så är det ju med alla händelser som denna att de kommer
som en blixt från klar himmel.

Men som sagt:
Låt oss hoppas att de lyckas begränsa branden nu.
Och att det flesta evakuerade får komma hem till sina
hem igen.

Ha det gott!
Kram Sussie

Inga kommentarer: