torsdag 18 februari 2016

Vaknat ur Törnrosa-sömnen.

Mikaela med vår älskade Sally som numera är en ängel...
Jag vet inte hur jag ska skriva. Men vill göra det,
fast jag behöver vila egentligen.

Men det har varit så otroligt känslostarkt det jag
gått igenom senaste tiden. 

Och, måste jag påpeka, flera gånger under årens lopp
då jag återerövrat mina minnen. Mycket tack vare 
de gamla vänner som uppehållit sig runt mig,
dykt upp här och där, cirkulerat då och då, sett på mig
och på det sättet tvingat min hjärna att komma igenom 
de förträngningar som en traumatisk händelse 
skapade i mig för många herrans år sedan.

Många gånger minnen återkommit har det varit 
superjobbigt,mycket gråt och ibland tom tvivel. 
Och jag har ofta undrat vad det ska vara bra för 
när det bara påminner mig om allt jag förlorat.
Men sen har jag gått vidare igen. Starkare.
Förhoppningsvis klokare också.  Jag var en
sådan som älskade människor på djupet.

Idag är jag mer distanserad.
Tror jag. Försöker. 
Definitivt mer försiktig.
 Vi var med om en liknande händelse i somras
då gamla minnen och känslor flödade fram.
En bekant var i närheten av vår bostad flera ggr
någon jag kände som ung i Stockholm,
 men det tog tid innan det kopplade då också, och jag
dividerade fram och tillbaka med gubben om att är det
den eller den, och tillfället att säga något försvann.


A säger att det här sista som hänt var nog 
det starkaste. Och jag håller med. Nästan som
den händelse som utlöste hela minnesförlusten.
Skrev om det mötet för typ en vecka sen...
Mannen jag sprang på när jag var på Willys.

Ändå var jag ju till viss del förberedd.
Fråga mig inte varför eller hur , bara Anders
vet att jag pratat om personen som dök upp nu
ända sedan i mitten av november.

Men att det blev just han som väckte mig från min
TÖRNROSA sömn till slut har förvånat mig.
Killen ifråga som jag tydligen förträngt starkast
blev den "prins som slog sig igenom all törne 
för att väcka prinsessan ur sin 100 åriga sömn".

Ja, vi skojar om det här hemma för vad ska man
säga? Det är ju så det blev. Humor är ett sätt att
klara av saker på och lättar upp det hela.

Och det att han tittade så snällt
på mig gjorde mycket för att jag skulle
förstå att jag själv var ihågkommen.
Anders säger att hans blick var vänlig.
Gissa om det gör mig glad! 

Och NU flödar det. Allt väller fram. Jag MINNS.
Blockeringarna har släppt.

Men jobbigt var det!
 Att vakna upp alltså. Komma ihåg.
Och det tar väldigt mycket på krafterna.

Och att förvänta sig att någon ska förstå hur det har varit
är att förvänta sig för mycket. Allt jag kan säga är att
jag önskar ingen annan att få uppleva det jag gjorde...

Att glömma stora delar av sitt liv.

Tro det eller ej men en del tycker detta är KUL!
Tills det drabbar någon de känner antar jag...
Eller rent av dem själva.
Med stigande ålder kan de ju ha oturen att bli dementa
eller rent av få Alzheimers. Är det kul?
Det är dom känslorna jag tampas med nu.
Att ha fått agera "driftkucku"... Det är INTE kul.


Gubben har på sista tiden verkligen påmint mig
om att inte ge upp och sagt: 
"Sussie, du är en människa som älskar livet".

Ja, jag är väl det. Innerst inne.

Vi säger det. För husfridens skull.
Bara sååå trött just nu.
Det hjälper att pyssla i hobbyrummetoch försöka fokusera enbart på det...
 Jag har lyckats hålla på med mina album och andra kreativa
hobbies nu igen. Och det är jag jätteglad för.


Och en god nyhet är att jag bara har 4 kg kvar
tills jag får gå till frissan.Delmål 1 uppnått.

 Och nu ska jag SOVA. 
Men inte lika länge som Törnrosa.

Ha en fin dag! 
Kram Sussie

4 kommentarer:

Angie sa...

The link to your hobby blog didn't work, so I will comment here :) I am glad that through all the ups and downs life has handed you that you have continued to keep a positive outlook and surround yourself with those that love and support you. Life has a way of teaching us things even when we didn't think we needed to learn anything else! Thank you for visiting my blog and I wish you a wonderful day!
Angie #48

SusanLotus sa...

Thank you Angie for your visit here. :)

And for your wise and insightful comments.
I still wonder why all this happend... But I am sure the answer will come when the time is in...

I wish you a great evening!
Sussie

Caroline sa...

You are very brave. No one knows what is going on in someone's life until they walk in their shoes. Memories are so important they make what we are but deep inside we are a unique soul that never changes no matter what. Just be you that is enough :)

Lotusblommans vardag sa...

Thank you Caroline! :)
I wish you a wonderful weekend!
Sussie