onsdag 30 maj 2018

På jakt efter balkongblommor!

 En dag förra veckan tog vi åter igen bussen till Borlänge
för att inhandla lite till hemmet. Nämligen balkongblommor.
Och vackra blommor kunde även Moder Jord bjuda på en
vacker dag som denna.


Titta bara på denna vackra och väldoftande syren!
Varje liten blomma är ju som ett litet konstverk tycker jag.


Längs vägen bort mot "Norra Backa handelsplats"
fick jag chansen att fotografera en hel drös med andra
vackra skönheter också.


Och de vackra Lupinerna var på väg att börja blomma.
Vilket de gör nu har jag sett när vi varit ute och flängt
med bussen. Problemet är att jag har fått hälsporre av
att gå så mycket så nu är det till att bara sitta stilla i
solstolen på balkongen. Fy tusan vad ont det gör!


Även maskrosorna är fina där de står även om de oftast
klassas som ogräs har jag hört. Men den gula färgen 
livar ju upp en precis som solen.


Men nu var det ju balkongblommor vi var på jakt efter
och det fick vi tag på inne på "Blomsterlandet".
Det blev mina gamla vanliga favoriter Petunior.
Lättskötta! Frodiga! Färgglada!


Anders ser ut som en nöjd trädgårdmästare.
Och vi pausade en liten stund vid en liten damm i närheten
och kollade in en liten ankmamma och hennes små ungar.


Jag blir alltid lika fascinerad av att titta på en ankmamma
och hur hon håller kolla på sina småttingar. De kan ju vara
ganska många ibland och de simmar efter mamma på lång
rad. Men denna lilla unge hade hamnat lite på efterkälken
och pep och pep när den försökte hinna ifatt...
 "Mamma, mamma, Ni måste vänta på mig!"


Efter pausen promenerade vi sakta vidare mot Kupolen.
I detta fantastiska väder vill man ju inte gå inomhus så
vi satte oss utanför Kupolen och solade helt enkelt.

Vi satt faktikt där i minst ett par timmar och bara tittade 
på folk och svalkade oss med något att dricka emellanåt.
Ingen bråttom hem som sagt.


Och efter att ha gått runt en stund inne på Kupolen och
kolla i skyltfönstren och fått välbehövlig svalka av den
lite kyliga luften där inne åkte vi nöjda hemåt.


Ha en mysig dag!
Jag ska ut och sätta mig i solen för hittills idag
har vi haft klarblå himmel.
Kram Sussie

Inga kommentarer: