torsdag 26 augusti 2010

Anledningar att gå ner i vikt igen!

Så här såg jag ut tidigare i livet...
... och nu är jag ganska exakt 60 kilo tjockare.
På bilden väger jag 48 kg.
Helt ofattbart att jag gjort så mot mig själv!
Det måste jag ju bara göra något åt. NU.
Det är den bästa presenten jag kan ge mig själv.
Att gå ner i vikt! Att bli mitt vackraste jag igen...

Första och största anledningen till att gå ner i vikt är förstås hälsan.
 Mitt blodtryck har redan blivit så pass bra av träningen
 - och det faktum att jag jobbar mycket med att inte stressa och slappna av så mycket jag kan -
att jag fått sluta med medicinen för bara några dagar sen, så det visar hur bra det är för kroppen!
 Mitt blodtryck var dödligt högt tidigare. ( 210/107 ) Nu 120/80.
Mindre risk alltså för hjärtsjukdomar, diabetes och allt möjligt annat.
Och belastningen på alla leder minskar. Jag lider av väldiga smärtor och har haft fibromyalgi i 20 år, så att
bli lättare kommer att minska smärtorna. Det är jag säker på. Och endorfinerna som frisätts vid träningen är ju även smärtstillande så hälsoskäl till att gå ner i vikt finns det ju hur många som helst...

En annan anledning är att det finns så mycket jag vill göra som jag inte kan göra nu.
Jag har en väldigt bra grundkondition och jag simmar 1000 meter varje gång jag är i simhallen, det tar en timme för jag gör det långsamt, men det är ju i vatten... Där känner jag mig lätt som en plätt!
Jag vill börja med yoga igen och jag vill orka vara ute och plocka bär och svamp, vandra i fjällen, gå pilgrimsleden till Santiago de Compostela i norra Spanien mm Och min sambo, som är smal, och jag har sagt att vi ska lära oss rida. Som det är nu är jag för tung för hästryggen.

Och sen så vill jag ju kunna köpa kläder i "normala" storlekar. Första målet är att komma i kläder i storlek 46/48 som ju finns överallt att köpa. Nu har jag storlek 52. Och det mesta köper jag på postorder. Min storlek finns liksom inte i "normala" butiker. Tråkigt som fan att inte kunna shoppa. Och jag har så mycket kläder som jag köpt under resans gång som jag vill komma i igen. Det första jag vill köpa när jag börjar minska ordentligt i vikt är snygga träningskläder.

Tyvärr är en anledning till att gå ner i vikt det sätt man blir behandlad på av omgivningen. Jag har varit på båda sidor och vet att man inte blir lika respekterad och tagen på allvar som överviktig. Man får kämpa mycket hårdare i yrkeslivet och ändå går "snygga människor" före. Och många tycker att det är ok att säga rakt ut till överviktiga saker de aldrig skulle säga till en normalviktig.

Sist men inte minst vill jag kunna känna mig riktigt sexig igen!
;)

6 kommentarer:

Maria sa...

Många bra anledningar till att fortsätta som du gör - å det gör du bra!! Heja blodtrycket :)

Lotusblommans vardag sa...

Tack så jättemycket! Uppmuntran gör det hela så mycket lättare :)

Suzan sa...

Du grejar det, jag hejar på dig! peppkram!

Lotusblommans vardag sa...

Tusen tack! :)

Sussie B sa...

Hej

När togs fotot på dig? Jag ser att det är du men jag minns inte det utseendet på dig. Kram och lycka till. :-)

Kram
Sussie

Lotusblommans vardag sa...

Det är taget när jag hälsade på hemma hos mina föräldrar i Alby!
Du hade nog flyttat vid det laget...
Kul att du tittar in på min blog och kommenterar! Tack :)