torsdag 2 september 2010

Måste sova med detta i natt...

Jag skulle inte ha jublat när jag fick sluta med blodtrycksmedicinen...
Blodtrycket steg snabbt till 160/100 vilket är alldeles för mycket.

Jag märkte av att jag fick tillbaka den huvudvärk
jag led så mycket av innan jag fick min medicin från början
och blev misstänksam eftersom jag hade sluppit det helt
medan jag åt mina tabletter mot det höga blodtrycket.
Så jag tog upp det med min läkare på Skönvik i onsdags.

Det blev omedelbar order att börja om med tabletterna
och dessutom ska nu en utredning göras om jag lider av hjärtsjukdom
och därför har ett blodtryck som stiger
så fort och gör att jag samlat massor av vätska i kroppen.
Mitt midjemått ökade nämligen med 5 centimeter på bara några dagar
 utan blodtrycksmedicin!  
Det kändes verkligen jobbigt och var rätt skrämmande.

Först ska det utredas om jag har andingsstopp nattetid
och därför har jag dessa sladdar och apparater på mig nu.
Förutom det som syns på bilden har jag saker på benen och i näsan. 
Nästa steg blir att efter att ha tittat på mätningarna från natten
göra ett ultraljud på hjärtat...

Känns läskigt kan jag tala om men samtidigt är det ju bra
 att det görs en ordentlig utredning
eftersom de få personer som avlidit i en gastric bypass-operation har haft hjärtfel.
Dessutom vill jag fixa detta utan operation!

Det positiva är att det bästa jag kan göra är att fortsätta träna
och satsa allt jag kan på
att minska i vikt genom kostförändring och motion!
Jag behöver inte vara ett dugg orolig för att röra på mig
och genomföra min dagliga träning.

Så det ska jag såklart fortsätta med precis som jag tänkt.
Gissa om det känns extra viktigt nu? Svaret är JA!

Lite mer rapporter om hur veckan varit kommer imorgon och under helgen.
Ha en toppenbra kväll och fredag!

7 kommentarer:

Sussie B sa...

Hejsan!

Det där låter riktigt skrämmande, förstår dig verkligen usch vad jobbigt det måste vara.

Hoppas du får ett bra resultat av nattens mundering.

Håller tummarna för dig..!

Kram Sussie

Lotusblommans vardag sa...

Tack Sussie!
Känns konstigt att kalla dig så eftersom du kallades Nisse i plugget ;)
Fast jag förstår att du inte vill heta det längre. Hoppas Iallafall att du har det bara bra och njuter av livet som gift. :) :)
Vi hörs snart igen.
KRAM Sussie

Sussie B sa...

Hej Sussie!

Det var länge sedan jag vart kallad för Nisse, hade det varit nu hade det blivit Björn med mitt nya efternamn :-P Men vi hade redan en Björn i klassen om jag minns rätt.

Synd att Susanne var ett så vanligt namn i våran klass vi var ju 3 st med det namnet. Å något sätt var vi ju tvungen att skilja oss åt. ;-)

Hur går det med din vikt nedgång? Jag har som mest vägt 87 kg, men jag vart väldigt sjuk å då gick jag ner till 76 kg å efter det har jag vägt däromkring. Skulle gärna vilja gå ner några kilo till men det är svårt när man har värk å dessutom inte kan röra sig som man vill. :-(

Lycka till
Sussie

Lotusblommans vardag sa...

Ja, jag är glad att det var just jag som fick heta Sussie :)
Jag vägde också omkring 85 kg i många år. Tills jag träffade Anders som kan äta hur mycket som helst utan att gå ner i vikt! Och gärna äter också. Helst gottis... Det är jag som gått upp!
Du må tro att jag är motiverad att gå ner nu och ändra mina vanor. Jag vill leva och vara frisk!
Kul att du tittade in, jag ska posta något åt dig. Nu vet jag ju vad du heter i efternamn också :)
KRAM

Lotusblommans vardag sa...

Anders går inte upp i vikt menar jag naturligtvis :)

Att väga 76 kg tycker jag låter helt ok! Du är lite längre än mig vill jag minnas. Jag är 161 cm. Du?

Låter tråkigt att du varit väldigt sjuk, du får gärna berätta om du vill. Kanske på mailen eller per brev..?
Det stämmer att vi hade en Björn i klassen och dessutom en som hette Björn i efternamn
KRAM

Sussie B sa...

Hej Sussie!

Nu är jag 155 cm, jag har vuxit neråt som korumpan ;-) Men det beror på min onda rygg, min skolios.

Det är bra att du tar dig själv i kragen å gör något åt det du inte gillar.

Nu vart jag riktigt nyfiken på vad det är du tänker skicka till mig ;-) Om du vill kan du skicka med din adress i brevet. Det skulle vara roligt att få din adress.

Har du gått ner något mer? Har du provat viktväktarna eller något sånt?

Kram
Sussie

Lotusblommans vardag sa...

Oj, du är ju en riktig kortis numera. Jag är ju riktigt lång! ;)
Jo, jag har prövat lite allt möjligt tidigare så kunskapen om hur jag ska äta finns det gäller bara att hålla det också.
Förra veckan var lite sisådär pga hälsan.
Men igår började en ny vecka och jag tränade på gymmet, idag blir det vattenjympa osv. Kommer med mitt träningsschema senare idag. Väger mig på fredag ige så vi får hoppas på det bästa!
Hoppas du inte har alltför ont och att din träning gör det lite bättre. Kram Sussie