torsdag 6 januari 2011

Grönsakssoppa!

Något som jag tycker är perfekt att ha hemma i kylen nu när
jag ska undvika att äta onyttigheter, som glass och
andra onödigheter, är en stor sats med Grönsakssoppa.
Och det har jag nu gjort en!
Jag brukar göra den efter principen "man tager vad man haver".
Och knepet för att den ska bli riktigt god är att fräsa grönsakerna,
eller åtminstone löken och paprikan, först i olivolja och goda
kryddor som tex örtsalt, pepparmix, chilikrydda eller curry.
Ja, vilka kryddor som helst går bra. Bara man får fram smaken av
kryddorna först innan man tillsätter vätskan och allt på puttring.

RECEPTET:

Den här gången hade jag i dessa grönsaker:
1 Purjolök, 2 paprika, 3 selleristjälk, 2 palsternacka, 4 morötter,
 4 små potatis och liten burk majs.
Frästa med kryddor i olivolja.
Sen addade jag två krossade tomater, 2 buljonger och vatten
så att det täckte alla grönsakerna. Sen fick det koka upp
och därefter puttra i ca 45 min.

Räcker väl till ca 8-10 skålar och kalorimängd ca 120-150 kcal
per portion beroende på mängden olivolja.
Då räknade jag på 8 portioner.
 Inte mycket med andra ord. :)

Nu har jag en god soppa som jag kan äta nästan hur mycket jag vill
av när suget sätter in.  Testa du också!
Det är gott.

Nästa gång tar jag andra grönsaker. Tex blomkål, broccoli, squash
eller vad jag nu hittar på... Bara för variation.
Bra sätt att få i sig olika grönsaker.
Vill du ha den matigare kan du tillsätta tex köttfärs, korv
eller kikärtor/kidneybönor och då har du en lunch eller middag.
Gott även med en smörgås.

Ha en trevlig kväll!
Sussie

7 kommentarer:

Lisa sa...

Låter smaskens! Har du räknat ut kcal för en portion??

Ha en bra kväll! (vad som är kvar av den *s*)

Lotusblommans vardag sa...

Nej, men förra gången jag var med i Viktklúbb så matade jag in allt och det var inte så mkt kalorier. Jag ska göra det igen imorgon så kan jag skriva ut kalorier per portion. Natti!

Lisa sa...

Tack snälla du!! :-))
Ja soppa är ju riktigt "billigt". Tog en skål Felix köttsoppa igår till lunch. Då kunde jag lyxa till det lite senare på kvällen. Inte helt fel! *s*

Therese sa...

Hej! Soppa är en jättebra sak att ha i kylskåpet, dessutom värmer det gott när det är kallt ute :)
Såg på din profil att du är intresserad av healing. Healar du djälv? Jag är reikihealer men håller inte på så mycket nu för tiden hoppas att jag ska återfå intresset snart.

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det kostar ju inte så många kalorier med soppan. Perfekt även när man vill unna sig ngt extra senare :)
Nej, jag helar inte själv men har varit väldigt intresserad av ämnet länge. Gick Course in Miracles redan på 80-talet. Och har själv gått på Reiki-healing. Och jag tror att jag kan ha lite "helande effekt" pga positiv närvaro. Hoppas jag iaf :) Kram på Er!

Anonym sa...

Såfort jag såg den där soppan så blev jag sugen på den och den kommer bli min lunch nästa helg. Längtar verkligen tills jag får smaka på den. Om det är okej med dig så lägger jag upp receptet på min blogg när den är lagad, självklart länkar jag till dig :)

Peppkram och lycka till!

Lotusblommans vardag sa...

Kul att den verkar falla dig i smaken :)
Jag gjorde en stor sats som du ser så idag ska jag äta den med lite prinskorv i till lunch.
Så fort denna sats är klar blir det en till med lite andra grönsaker. Jag äter lite av den titt som tätt och ser till att vara mätt hela tiden!
Du får gärna lägga upp och länka :)
Peppkram till Dig med.