lördag 5 november 2011

Morfinplåster!


Jag har så vansinnigt ont!
Vaknade av smärtorna vid fyratiden och har tagit en Tradolan 200 mg
samt en Diklofenak. Väntar på att de ska börja verka.
Och sitter i soffan på min heta vetekudde.
Ska ha den under fötterna en stund också. Då går värmen in genom
fotsulorna in i benen. Och lindrar litegrann.

Jag ska sätta mig senare idag och skriva ett brev till min smärtläkare.
Han ville att jag skulle höra av mig så att vi kan utvärdera hur mkt
de nya tabletterna hjälper. Och de hjälper till viss del. Minskar de
dagliga smärtorna som ligger där hela tiden, men tar som sagt inte
bort de här hemska smärttopparna! Så jag är beredd att prova
morfinplåster. Vill ha mindre ont.

Tyvärr kan jag inte gå och träna nu på morgonen utan får ta det
senare. Tränar på kvällen istället. Ska kurera mig med en
Diklofenak till under dagen.

 Och kom inte och säg att jag ska träna mindre.
 För det får mig att må så bra för övrigt.
Konditionen blir så mycket bättre, det känns som att jag
orkar lite mer och märker att jag går annorlunda nu.
Känner mig mer smidig och får bättre hållning.
Tyvärr är det bara så att jag måste få mer smärtlindring!
Får jag det är mycket vunnet och jag kan på allvar öka
mitt välbefinnande och min livskvalitet.
Jag kan ju inte ligga och vila bort hela mitt liv...
Flera år har redan gått till spillo för att jag bara sovit och sovit.
Livet är för kort för att slösas bort!

Hoppas att Ni får en bra lördag!
Kram Sussie

16 kommentarer:

conny sa...

Risken med morfin är att det kan skapa ett beroende, fast nu är jag ju ingen läkare. Bara en tanke.

Lotusblommans vardag sa...

Jo, jag vet. Nu vet jag ju inte hur det funkar. Om man har plåstret hela tiden eller om man kan ta på det när det är som ondast. Det är inget kul att ha så här dj---a ont! Och det är ju inte bra att proppa i sig piller heller i år efter år...

Frideborg sa...

Men oj, vad är det för värk du har??? Jag måste ha missat nåt här.
Varma kramar/Marina

Lotusblommans vardag sa...

Jag fick diagnosen Fibromyalgi 1998 då hade jag haft ont sen tonåren. Jag sökte inte för det för jag hade liksom i bakhuvudet att "...ja,ja det finns ju reumatiska sjukdomar och ishias i släkten så jag har det nog därifrån". Ingen hade lärt mig att ta hand om mig själv. Jag skulle vara tyst och duktig. Att sys ihop utan bedövning var duktigt tex! Och jag förstod aldrig att man inte behöver ha ont. När jag fick smärtstillande 1998 förstod jag hur det ska vara att leva utan smärta. Fast de hjälper inte helt. Men nu har jag tydligen ngn inflammatorisk process i kroppen som inte riktigt är utredd än. Har även diagnosen Ischias. Ischiasnerven går ju bak på benen men jag har ont i höfterna, rumpan, ryggslutet,sidorna på benen och fram på skenbenen. Mest. Ibland sitter det i armarna, men då är det fibron. Frågan är om det andra är RA, diskbråck eller ngt sånt. Jag har härdat ut för länge innan jag sökte hjälp... :(
Det blev ett långt svar! :o
Hoppas att du har en fin lördag! Kram!

Anonym sa...

Usch så jobbigt för dig ha så ont, och ändå så stark hålla igång.
Kämpa på.
Och tack för dina kommentare hos mig trots ointressanta inlägg och sjukdom. Men de betyder massor.
Kramar

Lotusblommans vardag sa...

Tack själv Anna!
Jag blir också så jätteglad när Ni - mina läsare - kommenterar. Ha det gott ikväll!
Kramar

Gitsan sa...

Vad glad jag blev att jag hittade din sida! Och tack för din kommentar i min blogg :)
Jag har också diagnosen fibromyalgi, men för mig har tröttheten varit värre än värken. Har aldrig tagit något mot värken.
Hoppas du kan fortsätta motionera trots värken, kanske bara anpassa den lite mer och inte ta i för mycket...

Lotusblommans vardag sa...

Tack Gitsan!
Just hemkommen från gymmet. Faktum är att jag blivit piggare nu när jag kommit igång med träningen. Men smärtorna är värre, men det hade de redan blivit innan träning... Jag ska titta runt lite mer på din blogg. :)
Ha en fortsatt trevlig helg!

Lisa sa...

Hoppas du kom iväg på en träningsrunda nu ikväll. Jag hoppas innerligt att du får hjälp mot!!

Vetekuddar är bra. Brukar använda min nån dag ibland, när det är "den där veckan i månaden". Funkar bra.

Kram å pepp

Lotusblommans vardag sa...

Japp, just kommit hem. :)
Känns så skönt nu när det är gjort. Blivit mycket gladare!
Dags imorgon bitti igen. Sen blir det vila tom tisdag tror jag. Då ska jag simma.
Ja, kudden är rena miraklet! :)
Ha en fortsatt skön helg!
Kram och pepp

Anonym sa...

som smärtkroniker är det i princip omöjligt därför att man ej får något rus utan blir normal. Däremot kan man få kroppsliga avtändningssymtom men det är då kemiskt baserat. Ett stort problem inom smärtvården är just tvekan att använda medel som ger mindre biverkningar än många helsyntetiska läkemedel men som är narkotika klassade

Lotusblommans vardag sa...

Svar till senaste anonyma kommentaren ang morfinplåster:
Ja, det vore ju underbart att få börja känna sig och må som en normal person i kroppsligt hänseende och åtföljande välbefinnande!
Kanske borde testa plåstret iallafall...

Anonym sa...

Jag har haft svår smärta, främst i nacke, axlar, skuldror, halsrygg o bröstrygg och har ätit Tradolan 200 mg samt kompletterat med Alvedon. Det har ofta tagit bort de värsta smärttopparna men inte alltid och jag har oftast svår värk ändå. I dag när jag var hos min husläkare skrev hon ut morfinplåster åt mej så jag har ingen erfarenhet av det eftersom jag satt på det första i dag. Man ska ha plåster på hela tiden och byta en gång i veckan. Dagen har varit ganska ok men nu frampå småtimmarna börjar jag få ondare och tar 1/2 Tradolan innan jag lägger mej. Hoppas du får något som kan hjälpa dej mot din värk.
Hälsningar
Tawika

Lotusblommans vardag sa...

Tack Tawika för din berättelse!
Berätta gärna hur det går med plåstret. :)
Trevlig helg!

Anonym sa...

Hej igen! Det värsta för mej är nu att jag ju blivit beroende av Tradolan och eftersom jag ätit hög dos per dygn, 200 mg långtidsverkande 2 gånger påer dag så måste jag nog trappa ner på det. Morfinplåstret hjälper inte mot abstinens av andra slag av opiater står det i informationen. Jag tänker börja med att ta 1/2 tablett t gånger per dag och se hur det fungerar, och eftersom jag då har plåstret mot smärtan så är det "bara" abstinensen jag måste tackla. Jag återkommer och talar om hur det går för mej.
Mvh
Tawika

Lotusblommans vardag sa...

Ja, gör det. :)
Det är ju inte så bra att knapra en massa tabletter. Jag känner mig som ett vandrande apotek ibland och det kan ju inte vara bra för kroppen med alla dessa "gifter"...

Ha en trevlig helg!