onsdag 14 december 2011

Dagens lunch och Motionsutmaning hösten 2011 vecka 8


Idag gjorde jag hemlagade pannbiffar av köttfärs, finhackad lök och paprika,
ägg, en skvätt matglagningsgrädde, ströbröd, örtsalt och pepparmix.
En couscousblandning till det som innehöll bl a äpple, ingefära...
Créme fraiche med rivna morötter och stark ajvar relish fick bli sås.

Gubben min åt dock inget för telefonen ringde för jag vet inte vilken
gång i ordningen och hann sprang förbi mig för att svara och sa att ingen
var där. Sen stack han extra tidigt utan att säga hejdå...
Finns så himla mycket jag hade velat skriva här men det passar
sig liksom inte och dessutom har jag så otroligt svårt att tränga
mig på andra med mina bekymmer. Men lycklig, nej det är jag inte.
Men inte direkt olycklig heller längre. Jag är bara van...
I början när jag började förstå vad det handlade om blev jag helt
förkrossad. Nu börjar jag mer och mer förstå att jag måste ta hand om mig
själv och ta mig ur en hopplös situation. För att bli frisk och leva sunt...
Just nu accepterar jag dock läget och gör det bästa av situationen
enligt devisen att acceptera det du inte kan förändra...


Men jag tänker inte låta det slå ner mig en gång till. Jag ska fortsätta
på min inslagna linje. Men behöver jag säga att magen svullnade upp igen...?
Ibland är det en nära anhörig som gör det svårast för en att förändras.

Här är veckans motionsschema iallafall:

Måndag:   VILA   klart!
Tisdag:   VILA   klart!
Onsdag:   VILA   klart!
Torsdag:   Simning 50 min  klart!
Fredag:   Gymmet kvällen  klart!
Lördag:  easyliner + kondition gym kvällen
Söndag:   simning em klart!
+ gym kvällen  klart!


Jag vilade ordentligt hela dagen igår så jag känner mig pigg idag,
men ska ändå försöka att ta det väldigt lugnt och vila en stund och bara
slappna av. Har märkt att jag spänner magen mycket nu.
Och det är väl ganska naturligt med tanke på att jag har ont.
Fast igår då jag verkligen medvetet andades lugnt och stilla med magen
så märkte jag att det hjälpte mot svullnaden och det onda.

Just nu känner jag mig rätt mätt så det blir en tupplur och sen
blir det skura badrummet och vattna blommorna.

Ha en riktigt skön och mysig dag!
Kram Sussie

8 kommentarer:

Mandi sa...

Det ligger nåt i det att anhöriga är värst när man ska förändra nåt själv men stå på dig och fortsätt med din förändring så länge du mår bra av den!
Du vet var jag finns!

Nu har jag gjort en super koll innan men måste jag byta bloggnamn igen så vet jag vad jag ska heta, blir ett namn taget från din kommentar när jag skämta med dig tidigare: ätmedögonen....gilla dina bilder och dagens mat du har så ja jag äter med ögonen och det funka nog för jag var inte ett dugg sugen på min fisk idag :-)

Kram till dig

Anonym sa...

Jag skickar en stor kram. Jag hoppas att du orkar stå på dig och ta hand om dig själv.

Förresten låter dina magproblem lite som mina. Har du läst om IBS? Det kan visa sig på massa olika sätt, min mage svullnar.

Ta hand om dig själv, det är du värd! Kram

Lotusblommans vardag sa...

Jotack, jag gör ju det.
Kul att det såg gott ut!

Kram

Lotusblommans vardag sa...

Tack snälla Minendie!
Jag ska kolla upp det där med IBS också.
Kram och ha en bra dag!

Sussie sa...

Idag har jag jagat efter julklappar på stan. Och fy vad det kändes i ryggen men det gick över sedan när jag tog mina värktabletter och tog det lugnt ett tag framför tven.
I morgon kommer svärmor och ska gratta mig eftersom jag fyller år. Så det blir att gå upp tidigt å sätta igång och städa. Förhoppningvis ser det värre ut än det är.
Hoppas du får en bra dag i morgon och att vädret blir fint hos dig. Sånt piggar ju upp en.

Kram
Sussie B

Lotusblommans vardag sa...

Hur ska Ni fira julen? Blir det hos din svärmor? Hoppas iallafall att du hittade några bra julklappar så agtt det var värt att springa runt lite... :)
Bra att tabletterna hjälper dig och att du tar det lite lugnt nu.¨

Jag kom precis på att jag glömt att posta något viktigt! :(

Kram och ha en mysig tv-kväll!
( själv har jag letat efter fjärrkontrollen som en galning men hittar den inte. Kanske borde kolla frysen eller nåt!? )

Lena sa...

Vad jobbigt du verkar ha det... bäst att vara singel, då är det bara ens egna problem man behöver ta hand om :) Nä skämt åsido, hoppas du finner styrkan att ta hand om dig själv och sätta dig själv främst. Kram

Lotusblommans vardag sa...

Ja, fast jag är ändå på gott humör för det mesta! Kram och ha en fin dag! :)