söndag 25 december 2011

Lite fler promenad-bilder och totalt strömlöst!

Vy över Nedre Tunkarlsbo.
Här kommer lite fler bilder från våra promenader under helgen.
Idag blev det en promenad på 45 minuter.
Anders står och ser ut över sjön Barken.
Här nere vid sjön stod vi igår och stjärnskådade.
Vidunderlig utsikt.
I början när vi träffades och jag bodde i Stockholm kom vi ner
hit till bryggan en supervarm sommardag och bara njöt av värmen.
Anders tyckte att jag var lite konstig som drog djupt efter andan
och sa njutningsfullt "Lyssna på tystnaden"...
 ÖH? Han såg frågande ut. "Vadå? Vad menar hon!?"
Jag var ju stadsbo och tyckte att det var så underbart tyst...
Men han har ju vuxit upp här så han tyckte bara jag var mysko...


Denna gamla byggnad intill bryggan tror jag är gamla väntrummet
för ångbåten. Men A tror att det är gamla stationshuset för bussen.
De andra tror ingenting. Så vi vet helt enkelt inte...

Nu håller det på att blåsa upp ordentligt vill jag lova.
Stormen viner genom fönsterkarmarna och det skramlade
lite ute vid vedboden.
Det ska ju bli uppemot 23 m/s i natt...

Senare:
Strömlöst nu sen midnatt! Totalt beckmörker.
Känns som att huset ska flyga iväg. Tittar ut genom
fönstret. Och det är stjärnklart och vackert.
Samtidigt skrämmande när det är så svart.
Inga gatlyktor lyser ens. Datorn har batteri...
Minns 1983 då hela Sverige slocknade i
flera timmar...
Ha det gott och dröm sött!
Kram Sussie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fina foton men otäckt det med stormen.
Här blåser det men jag tror att vi ändå är förskonade

Sussie sa...

Hej på dig...här blåste det också som sjutton under natten och nu är det mycket lugnare. Det riktigt ven mellan husen. Vissa blev utan ström men det var tillbaka under natten. Tror att J läste att tre hus i länet hade bråkat ihop eller något sådant. Så en storm kan ställa till en massa skada. Var taket kvar när ni vaknade i morse?
Logiskt sett borde det där huset vara en vänthus för båtarna, så jag tror du har rätt där. :-)
Önskar er nu en fortsatt trevlig julhelg.

Kram
Sussie B

Anonym sa...

Glömde ge en förklaring ang matlådan på julafton, sambon och hans familj har andra julmatstraditioner då de kommer söder ifrån och jag gillar deras mat sambons mor är en fena på att laga go mat men just julmaten så kör jag min matlåda för jag älskar den svenska julmaten.
Annars har jag aldrig matlåda med dit men ofta matlåda med hem då hon lagar enormt mycket mat så det räcker till matlåda åt oss med.

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det Här var nog bara i utkanten. Men det ven ordentligt här också. Taket var dock var :)
Hörde i natt om att det fallit massor av träd i Örebro Sussie! :o
Det är hemskt att säga det men med maten är det precis tvärtom här... Vi är faktiskt superhungriga och vill hem och laga mat!
Rotfruktslåda med prinskorv ska jag laga. Mums. Svärmor läser inga bloggar tack och lov. Snart ska vi hem. Annars är hon hur gullig som helst. Var kommer din sambo ufrån, Viktbekämpare?
Ha en fortsatt mysig dag!
Kram

Alva sa...

Oj, jobbigt att vara utan ström! Här har det blåst mycket hela natten. Men nu har det lugnat sig lite!
Jag hoppas att du har en riktigt fin och bra jul Sussie! Alla dina promenader verkar jättehärliga! Så fina bilder! Stor kram!

Lotusblommans vardag sa...

Strömmen kom tillbaka efter en och en halv timme ungefär. Nu blåser det bara jättelite.
Hoppas att din helg varit jättemysig!
Kram tillbaka :)