lördag 10 december 2011

Strålande sol och storstädning!

Våra vindkraftverk här i Smedjebacken.
Foto taget från köksfönstret.

Idag har vi en helt strålande vacker vinterdag här i Smedjebacken!
Ungefär minus 5 grader och solen skiner för fullt från en helt klarblå himmel.
Och jag blev äntligen på humör för en storstädning!

Sally har varit med hela dagen i köket.
Mest på jakt efter något gott blad att tugga på förstås!
När städningen är klar ska jag ta itu med recepthyllan, men det blir  under nästa
vecka när A jobbar kvällar.
Jag säger äntligen för jag har verkligen hakat upp mig på hur det sett ut
här den senaste tiden. Ja, sen i somras faktiskt.
Vi har helt olika åsikter om hur ett hem ska se ut och det har varit en hel
del högljudda gräl hemma senaste tiden. Jag har mått superdåligt pga det.
Men det är ju inte det första man säger till folk och jag har tom struntat i
att öppna dörren när det ringt på och låtsats att jag inte är hemma...
Jag som egentligen tycker att vem som
helst ska kunna ringa på närsomhelst och känna sig välkommen.
 ( Nja, inte tjuvar och banditer förstås! )
Jag kommer ju inte åt blommorna! Hur ska jag nu göra?
Idag hade jag ett allvarligt samtal med gubben min.
Jag lät nog snarare som en diktator eller nåt för jag gjorde klart för honom
att från och med nu är köket mina domäner. Iallafall tillsvidare.
Och när han nyttjar kaffebryggaren kan han väl vara så snäll och göra
rent efter sig när han spiller och dräller...? Eller?
Fast ärligt talat sa jag (skrek) "Om din chef säger åt dig att städa efter dig då
gör du det eller hur?! För du vet att annars får du ju sparken eller hur!?
Då klarar du av det eftersom du måste helt enkelt!"
"Ska du ge mig sparken?" frågade han då.
"Ja, det kan du ge dig f----n på för jag har tjatat på dig i  X antal  år
om samma sak och du har bara struntat i det!" var mitt svar.


Jag har tjatat om vissa saker de X antal år vi bott i Smedjebacken
och jag har tröttnat och jag menar allvar.
Så nu får vi se hur det går.

För jag måste få ha fint omkring mig för att jag ska må bra
och för att jag ska orka med vardagens sysslor, kost och träning.
Och jag vill faktiskt få lite tid för även min hobby.
Som Ni vet så måste jag sova middag varje dag och min takt numera
är slow motion så jag vill att det ska ordning och reda.
Mina krafter måste gå till annat än att må dåligt.
Jag har sagt länge nu att jag inte står ut en sekund till om inte
saker och ting förändras här hemma. Och idag tog jag itu med det.
Min mage svullnar delvis upp av gräl och stress har jag kommit på.

Nu kollar vi på Nobels fredspristagare på TV och ska ta en
fikapaus. Det ska bli så skönt när det blir klart!
Och storstädningen är dagens motion.

Ha en jättemysig lördag!
Kram Sussie

5 kommentarer:

Hälsan i fokus sa...

Ja men det tror jag är sant. Fför så är jag med, har jag inte rent och snyggt kring mig så mår jag sämre så hoppas det kommer funka nu för er och att du får lägga din energi på viktigare saker

Lotusblommans vardag sa...

Ja, om allt praktiskt flyter på så kommer inspirationen! :)
Ha en bra lördag!

Alva sa...

Klart att städning räknas! Det är ju superjobbigt! Jag skulle själv behöva ta ett tag här hemma, men det får bli en annan dag! Trevlig lördagkväll på dig! Kram

Lotusblommans vardag sa...

Tack detsamma! :)
Kram

Hovika sa...

Bra gjort. Hoppas det blir bättre nu.