torsdag 5 januari 2012

Lite matbilder från veckan som gått

Korvstroganoff med basilikasmak.
(Falukorv, lök, lätt créme fraiche, provencalsk senap, ajvar relish och basilikakrydda)

Kalops.


Gubben köpte en stor salamikorv av en arbetskompis. Det var till
förmån för en klassresa så det brukar vi göra varje år. Nu blir det
till att laga salami-rätter. Denna paj med broccoli och kryddsalami
blev en höjdare!

Jag försöker att äta mig smal. Skriver mer om det senare
och väljer att hålla vikten hemlig än så länge men jag kan
iallafall säga att jag blev förvånad när jag vägde mig idag.
Positivt.

Nu hägrar pysselbordet för min del. Jag ligger efter något
enormt på den fronten och nu gäller det att komma igång.
Vill att min pysselblogg ska vara en levande blogg också.
Bara jag börjar kommer inspirationen av sig själv.

Var i Ludvika och hämtade gardinerna som blev toppen
och sen så blev det en promenad i den kalla friska luften.
Gardinerna får vänta med upphängning till februari.
För nu i januari vill jag att den röda retro-gardinen
ska hänga kvar.

Imorgon bitti blir det gymmet.
Ett av mina löften för i år är att börja gå ner dit på
andra tider än bara kvällar. Komplettera simningen
med lite gym. Dags att börja med Easy Liner igen.
Det har inte blivit mycket av den förra året...

Hoppas att Ni får en mysig torsdagskväll!
Kram Sussie

13 kommentarer:

Alva sa...

Härligt att det går neråt! Broccolipajen ser riktigt smaskig ut! Kram!

Hovika sa...

Det ser ut som du ätit goda saker. Grattis till ditt positiva möte med vågen. Ha en bra helg.

anna sa...

Hej
När jag gör korvstroganoff har jag massa dragon i, mm mums!!
Rätt inställning med äta dig smal :)
Kram Anna

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det går ju inte nedåt med svindlande fart men ialafall inte åt fel håll. :)
Ha det bra!
Kram

Lotusblommans vardag sa...

Mums Anna! Det ska jag testa! Brukar ha dragom i rotfruktslåda eller potatisgratäng. Sååå god krydda! Kram

Sussie sa...

Låter riktigt roligt att vägningen gick bra. :-)
Grattis.
Samtidigt är det ju bra att viktnedgången inte
sker för snabbt. Eftersom kroppen måste också
hänga med. Såg på tve sånna som hade gått ner
många kilon och huden hängde på dom.
Håller med Alva att pajen ser riktigt smarrig ut.

Kram
Sussie B.

P.s. Prova att koka morötter med dragon, med blir faktiskt väldigt gott. D.s.

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det ska jag testa. Morot och dragon är en höjdare. Jag brukar slanta dom och grilla dem i ugnen med olivolja och dragon. Goda tillbehör till maten! :)
Ha en fin dag! Här skiner solen från blå himmel och några minus. Great! :)
Kram

Suzan sa...

Härligt att det går nedåt!
Kämpa på!

Lotusblommans vardag sa...

Tack Suzan!

Lisa sa...

Ja pysslat har jag ju hunnit med, men inte i så mycket som jag önskat.

Har beställt två GI böcker till hjälp nu när maten skall planeras lite bättre. Har visserligen matkassen på leverans hela januari, men den hoppar vi nog av sen.

Kram å pepp!

Lotusblommans vardag sa...

Ja, du har gjort toppenfina ArtJournals. :)
Skönt att slippa tänka på vad Ni ska äta. Eller kanske inte? Det kan nog vara både och... Bekvämt men roligare att planera själv.
Ha det bra!
Kram och Pepp!

emma-isabella sa...

Åhhhh kalops!!
Mums.

Simmning är ju bra.. har ja inte ens tänkt på. Ska gå och simma nån dag!

kram och pepp

Lotusblommans vardag sa...

Ja, gör det! Det är så skönt. :)
Kram och pepp!