fredag 13 januari 2012

Rutiner, rutiner, rutiner...


Att nöta in rutiner är vad mitt liv handlar om just nu.
Jag gillar egentligen inte rutiner utan tycker om omväxling, att vara
spontan och göra lite hur man vill efter hur lusten faller på.
Men för att få mitt liv att verkligen fungera igen så har jag insett
att det enda sättet är genom att införa och leva efter en
VARDAGSRUTIN.

Det har börjat väldigt bra med motionen.
Jag älskar ju att simma och har gjort det nästan varje dag denna
vecka. Mellan 50-60 minuter per gång. Fram och tillbaka.
Underbart. Mår toppenbra av det.
Min ljuvliga stund på dagen! I vatten! :D

Den stora utmaningen blir när simhallen inom kort stänger
för renovering.
Då blir det träning på gymmet som gäller.
Väldigt kul. Men också något jag får mycket mer ont av.
Men det ska gå det med. Och målet är att träna på dagtid då.
Som jag gör nu med simningen. Och att på sikt träna mer
varierat där. Fler maskiner. Olika dagar olika träning...

Det här med att få in träning och motion i vardagen är
som sagt inte mitt största problem.
Jag tycker om att röra på mig. Trivs med det.
Blir glad av det! :)

Promenader tex älskar jag ju. Speciellt om snön kommer.
Då VILL jag verkligen ut! Helst i naturen.

Problemet blir att nöta in en rutin och en vardag där jag
kan få in ALLA delarna som jag behöver för att må bra.
Trots en förlamande trötthet.  Men det SKA gå!

De bitar jag ska ha in i mitt dagliga schema är en liten
portion av sömn/vila, hushållsarbete/matlagning, lite kreativitet dvs
lite pyssel som är bra för min själ och hjälper mig stressa av.
Just nu ser hemmet ut som en total katastrof, något jag avskyr,
och jag har mest sovit utöver den tid jag simmat...
Att vara så här trött är helt klart en av mina största fiender
 när det gäller att förändra mitt liv.

Kosten handlar också om rutiner. Äta 5 ggr/dygn regelbundet.
Det har jag däremot problem med. Mycket att jobba med.
Att köra mitt eget race här hemma måste bli svaret på det.
Skriver mer om det typ imorgon.

Ha en jättemysig fredagskväll och lördag!
Kram Sussie

8 kommentarer:

maska sa...

Hei.
Så fint at det går så bra. Håper ikke svømmehallen blir stengt lenge.
Det å spise lite og ofte om dagen er lurt men ikke alltid jeg klarer det.
Ha en kjempefin helg Sussie.
Klem.

Lotusblommans vardag sa...

Tack snälla du! :)
Jag har lite pyssel jag påbörjat och som jag ska avsluta i helgen. ;)
Kram och ha en jättefin helg du också!

Alva sa...

Du har fått en award i min blogg :) Kram!

Lotusblommans vardag sa...

Åh, tack! Jag ska genast ta mig en titt! Kram!

anna sa...

Rutiner, samma kamp här. Att få in rutiner i kost och träning(för mig)
Du grym och sporrar lilla mig :)
ram och pepp från mig

Lotusblommans vardag sa...

Tack Anna! Och jag blir grymt glad av en kommentar som din! :D
Snart ska jag åka iväg och simma igen. Tråkigt bara att bussen går endast 1 gång på em fram och tillbaka så det är bara att rätta sig efter den...
Ha det mysigt idag! Kram och pepp!

Anja sa...

Hej
Hitta hit via din pysselblogg och har läst lite kommerr definitivt återkomma.
Jag tror rutiner är bra och att våra kroppar mår bra av att veta vad som sker i det stora hela.
Men man får inte bli så rutinig att man inte kan vara flexibel om det krävs.
Hoppas du fattar vad jag menar på denna tokiga kommentar.

Ha en bra dag

Lotusblommans vardag sa...

Hej Anja!
Jo, jag är med på ditt resonemang helt och hållet
och tror du har helt rätt med det där.
Man ska inte bli för "fyrkantig" som person men kroppen vill gärna ha rutiner och regelbundenhet. ;)
Ha en jättebra dag du med!