tisdag 14 februari 2012

Magen!


Här ser Ni bild på magen från naveln och upp till brösten.
BILDEN ÄR TAGEN FRÅN SIDAN av min sambo.
Jag ligger ner på bilden och det platta runt om är resten av magen...

Titta på min mage!
Denna bild är tagen på magen så att man ser från
 naveln upp till brösten.
Klumpen är stenhård och cirka 20 x 15 cm.

Vem som helst kan se att ngt är fel eller hur?
Känner man på den går det inte att trycka ner fingret en mm!

Jag har klagat här uppe på Smedjebackens vårdcentral i flera år
att något är fel med min mage. Att den är onormalt stor.
Att inget händer oavsett hur mycket jag motionerar.
Att den bara växer.

Jag har stått och pekat på magen
och sagt att "Titta vad stenhård den är".

Allt jag fått är en massa bantningsförslag.
Och hela tiden dessa frågor om ifall jag rör något på mig
och om jag vet hur man ska äta nyttigt osv
Ja, har jag sagt tusen gånger.
Man känner sig otroligt förnedrad när ingen lyssnar.


Men det man inte vill se eller höra går ju inte in...
Hos den som lyssnar alltså. Husläkaren i mitt fall.
Jag har tom fått höra att du får väl springa fortare på gåbandet!

ÄNTLIGEN har en läkare faktiskt TITTAT och KÄNT
på min mage, och även du och jag, som inte är läkare,
kan ju se att något är fel.
Han behövde bara en halv minut för att se att detta
inte är normalt.

Sanningen kan vara att jag "faktiskt minskar i vikt" men att
"klumpen i magen" bara växer och växer.
Den syns ju bättre och bättre nu när jag
motionerar så mycket. Eller hur jag nu ska förklara...

Nu ber jag bara att det inte ska vara något farligt.
Som sjukvården missat pga att de inte velat lyssna
på vad patienten,  dvs jag,  sagt.
Jag är i allafall sjukt orolig och hoppas att jag får
en kallelse till ultraljud snabbt!

Ni som läser min blogg tycker väl inte att jag inte
rör på mig något alls?
Läkaren jag varit hos nu är den enda som verkar tro på mig
och som faktiskt säger att om alla motionerade lika mycket
som du ändå gör så skulle vi inte ha så stora
problem med övervikt i vårt land.

Tack och lov att jag träffade på denne läkare!
Sussie

9 kommentarer:

Frideborg sa...

Styrkekramar min vän!
Vad skönt att någon lyssnade till slut. Nu håller vi tummarna att nånting händer. Tyvärr är vanliga vårdcentraler med de gamla stofilerna som varit i tjänst många år bara för att jobba med rullbandsprincip.
Men har man tur så kan det komma in nåt nytillskott som faktiskt vill hjälpa en hur stor utmaningen är. Tack till dom.
Varma kramar Marina

Lotusblommans vardag sa...

Tack snälla du Marina!
Skulle det vara något farligt vet jag inte hur jag ska kunna komma över att de inte värderat det jag sagt... Det är ju mitt liv det handlar om. Och jag vill leva!
Hoppas att du har en bra dag! Varma kramar!

Sussie sa...

Jag blir så glad för att du äntligen har en läkare som lyssnar på dig, dom verkar vara sällsynta i dina trakter.
Men det är som du skriver att din mage ser inte ut som den ska. Och det kan till och med ett barn se, så varför ser inte dina tidigare läkare det? Det kan ju inte vara så enkelt som att det blir mer JOBB för dem, fast man vet ju aldrig.

Kram
Sussie B

Lotusblommans vardag sa...

Det är samma sak inom vården överallt Sussie. Du har säkert läst om att de ibland vägrat skicka ambulans mm

Att de inte upptäcker vad som finns i min mage här i Smedjebacken beror på att de inte bryr sig om att undersöka. Redan 2008 skrev läkaren i mina läkarintyg att jag har ont i buken, men han satt bara på en stol och pratade om keso mm

Jag vet inte varför de inte tar sig tid att UNDERSÖKA patienten på britsen. Stor mage = överviktig enligt dem. Men det är ju väl känt att man kan ha massor av olika problem med magen. Om vi vanliga kan förstå det borde ju en läkare veta det ännu bättre.

Usch, jag orkar snart inte se dom.
Tur att man är så stabil som man ändå är...

Kram och ha en fin ALLA HJÄRTANS DAG!

Helen Holmberg sa...

En del läkare är snabba på att dömma ut en!!! Hade massor av problem före jag fick mitt akuta njurstensanfall, alla som adderar upp till symtomen på njursten. Men ont i ryggen, sidan var ju för jag var tjock...

Så jävla tråkigt att ignoreras :-( Hoppas verkligen de tar sig tid att kollar upp det, annars kanske du kan hitta en privatläkare eller ta dig till en större stad? Du ska inte gå i fyra år till så :( Stor peppkram, håller tummarna att det löser sig!!!!

Lotusblommans vardag sa...

Ja, jag har funderat mycket på vad det är med just mig som gör att de inte tar mina symptom på allvar. Och vad jag och andra tror är att jag är en positiv person som inte sitter och ser negativ och ynklig ut. Men man kan ju vara sjuk iallafall. Jag kommer förmodligen att le och vara så glad jag kan ända tills jag rullar in på bårhuset. Det bara är sån jag är.
Kramar och jättetack för din omtanke! Ha en super Alla hjärtans dag! :)

Pernilla be sa...

Oj, vilken tur att någon till slut tar dig på allvar! Jag ska inte spekulera men jag har en bekant som hade en vattenfylld cysta på ena äggstocken. Den växte sig jättestor men den var ofarlig.

Styrkekram, Pernilla be

Lotusblommans vardag sa...

Ja, du må tro att jag hunnigt tänka tankar om tumör eller cysta fler gånger. Vad det än är hoppas jag att det ska gå att åtgärda.
Kram tillbaka! :)

anna sa...

Kram,
Hoppas du snart får komma kolla upp. Inte kul alls gå omkring oroa sig.
arm kram från mig