måndag 6 februari 2012

Motionsschema vecka 6, Insulinöverkänslighet och småprat.

Bilden tagen från mitt sovrumsfönster förra vintern vid den här tiden...
Lite mer snö och is då...
Godmorgon och hoppas att alla vaknat på rätt sida denna måndag.

Jag har det iallafall. Kul va?  Pigg och utvilad för stunden.
Igår hetsade jag upp mig över precis allting.
Idag känner jag mig faktiskt riktigt glad.
Känslomänniska som jag är så går det lite upp och ner här
för tillfället.

Här är iallafall veckans motionsschema:

Måndag:   Gym    KLART!
Tisdag:   Gym  KLART!
Onsdag:  Gym  KLART!
+ vinterpromenad 30 min p kvällen  KLART!
Torsdag:    Lång vinterpromenad Skönvik 1 tim   KLART!
Fredag:  Gym   KLART!
Lördag: VILA
Söndag:  Gym   KLART!

Kommer att varva eller kombinera gym och härliga vinterpromenader.
Som vanligt kan det hända att jag ändrar lite hur som helst
och så fyller jag i exakt vad jag gjort dag för dag.

Tog en sådan igår kväll.
Så skönt det var! Fast det blåste en aning och det gjorde det
ännu kallare än det var. Men jag var ordentligt påbyltad så det
gjorde inte så mycket. Bet lite om kinderna.
Och det riktigt knastrade under fötterna!

Även om jag gått i en hel timme så tog det verkligen emot
att gå in igen.

Idag börjar min kvällslediga vecka. Alltså veckan då jag är
ensam hemma och det trivs jag med så här varannan vecka.
Denna vecka blir det bara måndag-onsdag, för på torsdag
ska vi till Skönvikt i Säter och utreda varför jag inte går ner
i vikt överhuvudtaget. Vad det är för slags övervikt jag har och
vad det är med min mage.

När jag var i Falun senast fick jag veta att jag är Insulinöverkänslig.
Men jag är inte riktigt hundra på vad det innebär om jag ska
vara ärlig. Att jag ska undvika socker så mycket som möjligt
vet jag iallafall.
Är det någon som har fått höra samma sak så kom gärna med goda råd!
För jag fick ingen direkt information om det...

Kanske borde jag boka tid med en dietist
och fråga lite mer om hur just jag ska äta.
Ska ta upp det med läkaren på Skönvikt.

Sist jag var på Skönvikt sa läkaren att om alla simmade
lika mycket som jag så skulle vi inte ha några överviktiga.
Men där har han ju fel. Jag finns ju!
Och många andra med mig som faktiskt rör sig mer
än dom soffpotatisar som bara sitter och jäser och konstigt
nog ändå håller vikten.

I går skickade jag gubben att köpa senap

och han kom med...
...ett paket med NIO muffins och en STOOR påse chilinötter!
Men jag åt inte en enda muffins. "Dom får du äta själv!" sa jag
"för jag vill inte ha!"  sa jag när han stod och viftade med dom!
Och det stod jag för. En näve nötter
blev det dock. Muffinsen åt han upp själv...

Ja, han kom hem med senapen också förstås.
(Fast han kunde mycket väl ha glömt det.
Sånt händer här i vårt hushåll titt som tätt...)

Han är helt hopplös när det gäller godsaker!
Igår på Coop försökte kassörskan pracka på honom
Delicato´s bakverk som var på extrapris men jag bad
honom låta bli för MIN skull!
Så känd är han för sitt gottegris-beteende!
(men han går inte upp ett hekto, han kastar över
kilon på mig hur i helskotta det nu går till!?)

Måste fixa och dona lite hemma idag och sen så ska jag
färga håret och pyssla lite.
Det är iallafall planen för idag.
Och en tupplur efter middagen.

Mums! Gjort i ordning varsin tonfiskmacka till frukost.

Nu ska jag ta en morgonkaffe och frukostmacka med
jordgubbssmoothie.

Det ska bli så skönt
att vara hemma ensam ända till efter midnatt!

Ha en riktigt bra dag!

Kram Sussie

4 kommentarer:

maska sa...

Hei.
Ja noen kan spise uten å legge på seg. Andre legger på seg av å se på maten(nesten).
dette med Insulinen hvet jeg ikke noe om. Du må nok få en grei forklaring på hvordan du skal forholde deg til det.
Håper de finner ut av dine problem.
Ha en god kveld.
Klem.

Lotusblommans vardag sa...

Ja, visst är det orättvist. Men inget att göra något åt.
För mig räcker det nog att titta på när han äter så går jag upp i vikt! ( nästan ;) )
Hoppas att allt är bra med dig! Kram och njut av kvällen!

Pernilla be sa...

Insulinöverkänslighet är väl förstadiet till diabetes? Kroppen utsöndrar mycket insulin men det lyckas inte pressa ner sockret som det ska, och då är det svårt att gå ner i vikt. Du ska absolut kontakta en dietist så du vet att du äter rätt.

Kram, Pernilla be

Lotusblommans vardag sa...

Tack Pernilla!
Det lustiga är att mitt blodsocker är helt normalt. 4-5 någonting och gränsen för "normalt" går vid typ 8. De var sååå förvånade över att jag hade så bra värde. Men jag ska absolut ta upp detta med läkaren på Skönvikt imorgon. Och begära remiss till dietist i Ludvika.
Tack för att du svarade! :)
Kram!