tisdag 20 mars 2012

Första bilderna från Stockholmsresan!


I fredags morse tog vi bussen till Stockholm.
Resan tog väl sisådär 2,5 timmar och det första vi alltid gör när
vi kommer fram är att gå på Burger King på Kungsgatan.

Vi har ju bara MacDonald´s här i Smedjebacken/Ludvika
och det är inte mycket att hurra för.

Jag jobbade förresten på MacDonald´s på Kungsgatan en kort
period när jag var 15 år. Men fick sparken. En dag sa chefen att
jag kunde vända och gå ut igen. Vi hade kommit överens om att jag
skulle komma varje dag efter skolan, men jag gick alltid och tittade
i affärer, träffade polare på stan och sånt först
och dök upp lite olika tider varje dag...
Hmm.. Jag får ursäkta det med att det var enda gången jag fått
sparken och att jag så ung. ;)

Ok, inte världens nyttigaste att gå på hamburgerhak men gott!
Äntligen en Whopper till mig med lite pommes strips och en god
milkshake jordgubb. Gubben åt någon form av kycklingburgare.
Efter det åkte vi till Gamla stan för att som vanligt checka in
på vårt fina hostel. Alltid lika mysigt att bo där i Gamla stan.
Det är så tyst där vid Stortorget och gränderna runt omkring.
Ingen biltrafik och faktiskt var det mycket tystare än här
hemma hos oss i Smedjebacken...

Ja, gubben ville absolut följa med på min lilla tripp till huvudstaden
och då fick det bli så. Dessutom tyckte Mikaela att det var roligt att
han följde med eftersom dom brukar prata i telefonen ofta...


Dom hade målat om lite på hostelet sedan sist. Hälften av väggarna hade
fått en fin vinröd färg. Snyggt och hemtrevligt blev det.
Alltid lika rent och fint här och trevlig personal.

Vårt lilla rum. Ett nytt rum denna gång. Trivsamt mot den lilla gränden intill.
Och med nymålade väggar. Här sov vi verkligen gott!
När vi hade checkat in åkte vi iväg för att hälsa på min dotter
på sjukhuset och där stannade vi i 4 timmar. Så fredagskvällen
ägnade vi helt åt Mikaela. Det var härligt att få ses igen även
om det kunde ha varit under roligare omständigheter.
Hon tyckte att det var uppiggande att vi hälsade på och
tråkigt att vi skulle åka hem så snart. Passade på att  prata
med hennes läkare och vi tror att hon snart får komma hem.
Vi åker tillbaka igen om ett par veckor...

Fler bilder från resan kommer under veckan.
Vi promenerade väldigt mycket när vi var i Stockholm
så jag var rätt mör när vi väl åkte hem på lördagskvällen.
Ingen brist på motion alltså när vi var där!
Det var jätteskönt att komma till Stockholm och få lite
omväxling från vardagen. Men lika skönt att komma hem till byn
igen. Ångrar inte alls att jag flyttat ut till lugnet på landet
även om jag blev väldigt ledsen av att komma hem igen.
Men det beror på andra saker.

I söndags åkte jag och simmade i Ludvika.
Och det var så himla skönt... Tror jag ska simma idag.
Och gå på gåbandet senare ikväll.
Och igår hade jag en vilodag.
Återkommer senare med denna veckas motionsschema.

Kommer att ta en bloggrunda senare under kvällen
för att se vad Ni har haft för Er på sistone. :)
Hoppas att Ni har en bra dag idag!
Kram Sussie

9 kommentarer:

Sussie sa...

Det är härligt att få göra något helt annat än vanligt och få rå om sig själv lite.
Roligt att Mikaela är bättre nu och att hon snart kan komma hem.
I går så blåste det som sjutton här i Örebro, men nu så regnar det.
Tack för kommentaren på min blogg, å visst är det en härlig bild. :-)

Kram
Sussie B.

Lotusblommans vardag sa...

Ja, här blåset det också som sjutton igår. Men det var sol och blå himmel iallafall. I morse vaknade vi dock och såg ett vitt snötäcke över allt. Som tur är har det redan smält bort. Nu vill man ju verkligen att det ska bli vår på riktigt.
Kram och ha en fin dag!

Ellinor sa...

Låter som du haft en bra resa.
Jag älskar wopper.

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det var en lyckad resa! :)
Ha en bra dag.
Kram

Viktresan sa...

Å wopper och milkshake som är så gott.
Sökte på annat och fann din blogg men var annat inlägg klicka till början och blir lyrisk av milkshake och wopper finns inte hos mig.
Länge sedan jag besökte huvudstaden så kanske dags att tåga dit, vilket hotell bodde ni på för lät mysigt med gamla stan

Lotusblommans vardag sa...

Vi brukar bo på Best hostel vid Stortorget. Adressen är Trångsund 2 och det ligger precis mittemot Storkyrkan. Så mysigt att höra klockorna slå jämt och alltid god och internationell stämning där.
Ha en bra kväll! :)

conny sa...

En resa är alltid uppiggande, man slipper ifrån vardagen en stund och får uppleva världen utanför hemmets väggar. Låter ju bra att din dotter får komma hem snart, och att ni fick träffas igen. Här hemma i Karlskoga har det varit kallt och blåsigt, men i dag smög temperaturen upp till tvåsiffrigt, och varmare ska det bli. Nu kan inget stoppa våren. Vissa blommor (som jag naturligtvis inte vet namnet på) börjar komma upp i trädgården.

Ha det gott!

anna sa...

hej
Förstod vad du mena :)

Jobbigt när man saknar sitt gamla. Jag saknar delvis min gamla stad. Och nu när jag var åter i helgen så kom många känslor upp :)
Och vad allt förändras. Här var det sig likt till utseendet men folket jag umgicks med bor inte kvar jo förutom en och det blir främmande då :)
Kram

Lotusblommans vardag sa...

Nej, nu får våren snart vara här på riktigt! Står knappt ut om jag inte få sitta i varma solen snart. :)

Stockholm växer så att det knakar och är i ständig förändring. Men det är underbart att vara tillbaka ibland. Men en helt annan sak att dagligen leva i den stressen med fulla tunnelbanor och bussar mm...
Trots att tunnelbanorna vid Slussen på morgonen går med en (1) minuts mellanrum är det alltid KÖ upp till perrongen! Till sist så tär det på en...
Men nu är jag hemma i lugan byn och återhämtar mig för att snart åka dit igen! ;D

Ha en fin dag båda två!