onsdag 4 april 2012

Känns lite bättre nu... Och om att bearbeta sig ur KRIS.



Det känns lite bättre nu än det gjorde i förmiddags.
Jag är inne i någon slags kris och har ju varit det ett bra tag.
Vill förändra saker. Vet bara inte hur.

Och i första hand vill jag ju komma
i form, men det känns så jobbigt att bara vänta och vänta på att för det
första få veta vad det är för fel på min kropp. Varför jag inte minskar ett dugg
i vikt, varför jag lagrar enorma mängder vätska i kroppen och varför jag är så
sjukligt trött. Och sist men absolut inte minst. Knölen i magen. Som växer...
Vad är det för något? 
A ser ut att tänka "Måste jag alltid vara med på kort!?"  Ja, det måste du.
Min bäste vän!
Hursomhelst så kommer här några bilder från Stockholm igen.
Från en annan Akademibokhandel denna gång. Den på Kungsgatan.
Alldeles vid Hötorget.
Här satt vi ett bra tag och läste och kollade på folk. Jättemysigt!
Och avkopplande mitt i storstadsdjungeln. Lugnt här faktiskt.
Här kan man sitta och fika och läsa böcker samtidigt.
Som på det flesta Akademibokhandlar i city.
Jag satt och läste i Janesh Vaidya´s bok om Hälsa och Ayurveda.
En snubbe som läser min blog, men vill vara anonym både för mig och Er,
tipsade mig om honom. Det tackar jag för. Många bra tankar.
Länken till hans sida hittar Ni i högerspalten.
Som jag skrev så mår jag iallafall bättre igen.
Det ligger ju lite i en kris natur att det går upp och det går ner.
Det står liksom inte stilla. Kris innebär förändring.
Om att välja nya vägar, nya sätt. En möjlighet egentligen.
Fast det inte alls känns så alla gånger.

Ett av mina redskap för att uppnå mer välbefinnande har ju
varit att skriva. Och att simma och att träna nere på gymmet.
Tränar mycket mindre än jag skulle vilja och det ska jag ändra på.

Men just skrivandet räcker inte längre. Det har behövts något
annat. Jag vill väcka livslusten och livsandarna till liv igen.
Och idag snubblade jag över något som är så himla bra!

Kolla Saris Affirmationsjournal   och vad hon gör för
att komma ur sin kris och börja må bättre...  Jag tror idén är något
för mig med. Som vill börja måla och skapa igen. För att komma
förbi motståndet och kedjorna jag slagit om min egen kreativitet
och livskraft.


Jag har slagit knut på mig själv och måste lösa upp knutarna nu.
Hoppas att Ni förstår hur jag menar. Befria mig själv från alla
måsten och krav jag levt under så länge. Inte bara ge.
Utan ta emot också. Leva. För min egen skull. Som jag vill.

Jag grät faktiskt när jag såg hennes första sida.
HJÄLP står det. Det är precis så jag känner just nu.
 Hjälp mig! ropar jag inombords, släpper ut allt och storgråter,
rensar och lättar på trycket för att sen resa mig upp igen.
 Lite mer renad än förra gången. Varje gång.

Jag trodde inte jag skulle hamna här igen. Men någonting
inom mig pockar på uppmärksamhet. Vill säga mig något.
Och jag måste lyssna.


Jag mådde så fruktansvärt dåligt 1998 och kunde ligga i timmar
på golvet och gråta i en handduk och bara mumla just orden
"Snälla hjälp mig"...  Sorgen jag kände just då var obeskrivlig.
Det höll på i några månader dygnet runt den gången.
Första gången grät jag i sex timmar där på hallgolvet...
Sen började det mödosamma arbetet tillbaka.


Och jag är ju inte riktigt så nere igen och tänker inte heller bli.
Därför måste jag ta tag i det NU.  Men ordet Sari skrev grep verkligen
 tag i mig. Jag blev djupt berörd.

Så jag ska helt enkelt ta efter hennes idé.
Göra en ART JOURNAL åt mig själv, om mig själv och för att
öppna upp för alla positiva energier att komma in i Mitt Liv
igen och hjälpa mig på nytt... 

Men jag behåller min journal för mig själv.
Ha en jättefin fortsatt dag!

Kramar Sussie

10 kommentarer:

Pernilla be sa...

Vad äter du? Kolhydrater binder mkt vätska. Prova att bara äta protein i små portioner var tredje timme. Och drick 2-3 liter vatten. Det hjälper för mig.

Styrkekram, Pernilla be

Anonym sa...

Ditt liv har säkert varit helt annorlunda än mitt men ändå känns det som om vi har något gemensamt.
SMÄRTAN.

Jag jobbade med allt det där i åratal.Skoltiden,förhållandet till min far.Mitt vuxna jag.

Vilken befrielse jag kände när jag insåg att jag måste förlåta.
Och att jag som vuxen får ta ansvar för mitt eget liv och inte skylla på andra.

Och fan vad ont det gjorde.

Men vilken lättnad.Färdig blir jag aldrig.

Jag ryser när jag läser om din smärta.
Förlåt andra,sätt gränser,tyck om dej själv åtminstone lite mer.

Hoppas du får nån klarhet angående din hälsa.

Våren är här,det kan vara härligt men också göra ont.Det vet jag.Det vet du också.

Lotusblommans vardag sa...

Jag äter lite men ofta numera. Dricker mycket. Älskar vatten! :)

Och har 120 mg Lasix som vätskedrivande per dygn. Annars får jag inte ut vätskan.

Ha en bra kväll!

Lotusblommans vardag sa...

Tack Anonym för din kommentar!
Jag vet vad du menar. Med tiden har jag nog kunnat förlåta det mesta och de flesta. Bearbetat nästan hela mitt liv under årens lopp. Känner inte hat mot människor. Och det är jag så glad för.

Utom just nu. Bitter på min fd läkare. Och jag lider av det. Vill inte känna som jag känner. Alla negativa känslor skadar ju bara mig själv. Känner så väl till allt det där. Ändå bryter det ner mig just nu.

Du har rätt i att jag borde tycka mer om mig själv. Förlåta mig själv. Det tycker jag är det svåraste av allt.

Och att jag flyr det positiva. Det som jag känner får mig att leva och känna fullt ut. På gott och ont... Försöker analysera det och jag tror att jag är rädd att uppleva just smärtan igen. Men är trött på att fly.

Och färdig blir man aldrig. Men visst är det även ett givande och roligt arbete att våga utvecklas?

Vårkram!

Anonym sa...

Googla på HIGHLY SENSITIVE PERSON, alltså HSP, sån är jag,tror jag

hälsningar igen från en anonym

Lotusblommans vardag sa...

Det ska jag göra. Aldrig hört själva uttrycket eller termen förut. Ha en bra kväll!

conny sa...

Håller med anonym,kolla in HSP. Jag är nog lite av en sån människa själv.

Lite off topic, men jag är imponerad av hur du skriver. Man får en bild av hur du mår genom att läsa din text, även om man naturligtvis inte kan veta hur det är att vara du.

Glöm inte att tycka om dig själv, andra gör det! :)

Lotusblommans vardag sa...

Tack Conny! Det var väldigt snällt skrivet av dig. :)

Sari Hänninen sa...

Åh, vad kul det var att se att min affirmationsjournal kan komma till nytta för fler än jag... :-)... jättekul...
Jag förstår att du också genomgår en förvanling... kris = utveckling, förvanling... något nytt... Då kan vi ju ta varandra i hand :-)...
Vi skall gå hela ur det här...
Jag har ju påbörjat min hälsoresa, men just nu vill jag bara äta massor av godis och dumheter... Inte bra... Jag måste besegra den delen av hjärnan som tror sig bestämma över mig... Jag har syndat lite och direkt öppnas portarna till syndernas näste... Det är så himla lätt gjort... att slinta... Men jag vägrar att ge upp... Jag skall lyckas! Jag skall ut och gå... Imorgon... Och andra dagar... Men nu är det sängen som ropar...
Styrkekramar från mig!

Lotusblommans vardag sa...

Tack Sari för uppmuntran! :)
Det går lika trögt viktmässigt för oss båda i denna Hälsoresa tror jag, men det händer nog massor inombords istället. Nog så viktigt.
Nu ska vi se till att det börjar synas utanpå allt som händer in uti! :)
Kul att jobba på det här sättet och att du går igenom samma resa. Fast ändå har vi vårt eget individuella högst personliga bagage att bearbeta.

Ha en jättemysig helg!
Kram och pepp!