torsdag 17 januari 2013

Havregrynsscones

Havregrynsscones:  8 dl vetemjöl, 3 dl havregryn, 100 gr smör, örtsalt, 3 tsk
bakpulver, 3 dl mjölk.

I morse klev jag upp samtidigt med gubben vid halv fem.
Tyckte jag kände mig någorlunda pigg och tänkte att jag skulle
prova att baka Havregrynsscones.

Från ett recept jag hittat i
en av våra gamla "Mästerkocken receptlådor".
Ni vet dom där gamla lådorna med en massa recept som folk
samlade på på 70- och 80-talet.


De blev jättegoda!
Två stycken såna här smörgåsar fick det bli till frukost.
Varma scones, bregott och rökt skinka. Och en liten flaska
kokosvatten till.

Inte alls bra visade det sig! För mitt blodsocker alltså.
För när jag tog sockret i morse var det 10.0 och nu när jag klev
upp för en timme sen så var det uppe i 19.1. Hjälp!
Det måste bero på frukosten. Vad skulle det annars kunna vara?
Och jag som tagit två Metformin också.
Det är min diabetes-medicin.

Kanske därför jag blev så trött vid 8-tiden att jag höll på
att svimma. Som om någon slagit mig med en klubba i
huvudet. Blev sådär svag och kraftlös så att jag inte ens
orkade prata ordentligt. Blev tvungen att lägga mig och
sova. Och sov som en stock till klockan 12.

När dom där trötthets-attackerna kommer går det på bara
några minuter. Jag slutar nästan andas och måste lägga mig.
Det känns som att jag försvinner på något sätt.
Svårt att förklara. Önskar bara att det ska gå över...

Finns det någon där ute i cyberspace som har ett bra recept
på frukost-scones eller typ frallor som är bra för oss med
diabetes? Något som inte höjer blodsockret så fort?

Är ju ny på detta med Diabetes så jag är tacksam för
alla goda råd jag kan få!  :)

Alla råd i största allmänhet emottages tacksamt.
Gärna från någon som faktiskt lyckats bli av med
sin Diabetes 2...

Idag blir det iallafall gymmet igen. Ska snart gå ner
och ställa mig på gåbandet eller sätta mig på cykeln.

Ha en bra dag!
Kram Sussie

10 kommentarer:

Minviktresa sa...

det såg jättegott ut!
kan du inte hälla i fiberhavregryn,
linfrö, rågkross så de blir mer "nyttiga" då borde det ju inte skjuta så i höjden...
Kram Lisbeth

Lotusblommans vardag sa...

Tack Lisbeth för tipset! :)

Så enkelt och bra men jag skulle inte ha kommit på det själv.

Kram!

Suzan sa...

Mums!

Lotusblommans vardag sa...

Ja, det är ju det! :)

maska sa...

Havregrynssconsene ser gode ut.
Håpr du finner gode oppskrifter som du kan bruke. Og at formen blir bedre.
Ja nå blir det helg. Min papirhobby er pakket ned, måtte rydde til jul. Heldige dere som har egne rom. Men det blir nå strikket litt her.
Ha en fin helg Sussie.
Klem.

Lotusblommans vardag sa...

Tack Marit! Ja, inte har det blivit något pysslat här heller sen jag gjorde julkorten. Men snart så... Hoppas jag. Hoppas att du får en trevlig helg! Kram.

Ellen - LCHF och mycket annat sa...

Tipsar om frallor: http://ellastankar.blogg.se/2012/may/recept-frallor-lchf.html#comment
och pones:
http://ellastankar.blogg.se/2011/october/recept-pones.html#comment

Lotusblommans vardag sa...

Tack. Ska kolla in länken!

Lisa sa...

HEJ! Länge sedan....jag har blivit lite bloggtrött. *s* Men du....jag läser bestört att du fått diabetes. Ovanpå allt det andra!
:-( Skit! Eftersom jag tidigare testat på (halvhjärtat) LCHF och just nu läser in mig på det för att lägga om kosten för hela familjen, så slår mig tanken (aj!) har du läst om LCHF-kosten och vad den kan göra för diabetiker? De som tar bort kolhydraterna blir friska från sin diabetes! Bifogar en länk!
http://forum.kostdoktorn.se/topic/14-erfarenheter-av-lchf-som-diabetiker/

Kram å pepp!

Lotusblommans vardag sa...

Tack Lisa, jag ska kolla länken och är inne på samma sak. Drar nog inte ner helt men ska försöka hålla så lågt GI som möjligt och liten mängd kolhydrater som möjligt också.
Diabetes kan tydligen utlösas och stiga i höjden av svår stress. Mycket man inte vet här i livet...

Ha en toppen vecka!
Kram och pepp!