onsdag 16 januari 2013

Sussie´s specialare - Kryddgod korvsoppa!


Den här soppan är så himmelskt god att jag bara måste dela 
med mig av den till Er.

Ingredienser:

4 frukostkorvar
1-2 msk olivolja
4 potatisar
4 morötter
1 gul lök
0,5 squash
1 paprika
1 halv knippa blekselleri
1,5 dl sweet chili sauce
3 rågade teskeder sambal oelek
2 köttbuljongtärningar
örtsalt
pepparmix

Börja med att skära alla grönsaker i bitar. 
Och korven i små slantar.

Bryn korven så att den får färg. Jag brukar krydda den 
med lite pepparmix. Lägg korven åt sidan.

Bryn löken och paprikan i en gryta så att de får fin färg. 
Ha i örtsalt och pepparmix. 

I med resten av grönsakerna lite i taget tillsammans
med sweet chilisaucen och sambal oeleken.
Meningen är att grönsakerna ska dra åt sig smaken
av det kryddiga. Så rör om under tiden.

I med korven och potatisen.
Späd sedan med vatten så att det täcker alltihop.
Och ned med buljongtärningarna.


Låta koka upp och sedan småputtra i typ en halvtimme.
Späd med mer vatten om du tycker att det behövs under tiden.
Klart. Jag åt den med ett par Finn Crisp till.
Gubben hade smörgås med ost till.

Soppan blir god att äta dagen efter också.
Så det passar att stå i kylskåpet över natten.
Ja, faktiskt så blir den ännu godare nästa dag då den
sugit åt sig all smak.

Hoppas att Ni provar!


Idag var det vägning för oss Rivstartare och jag hade gått
ner 4 hekto och väger nu 111,5 kg.

Och så var jag ner på gymmet och gick 45 minuter på 
gåbandet. Denna gången var pulsen hög. Runt 150.
Vad det berodde på är jag inte helt hundra på...

Ha en jättemysig kväll!
Kram Sussie

Inga kommentarer: