måndag 22 april 2013

Rensat och städat i köket!

Äntligen har jag vågat vara med på bild igen.

Hej igen!

Det var verkligen länge sen jag var online här inne.
Tiden går så fort. 
Mer än en månad har gått sen jag överhuvudtaget 
var inne på min egen eller någon annans blogg.

Kände att jag var tvungen att försöka få ordning
mitt kök här hemma. Och då fanns inte orken att göra
något annat. 

Det var städa och rensa och vila som gällde
och nu efter en månad är jag klar med köket.
På ytan iallafall.

Har fortfarande skåpen kvar och saker som måste 
rengöras ordentligt.
.
Tänk jag har bott här sedan februari 2008 och inte
förrän nu har jag orkat med att på allvar packa upp
en del sakerna i källaren och organisera upp det.

Det är en helt ny stämning i vårt kök nu. Och jag sitter gärna där.
Förut åt jag till och med i soffan...

Nya köksmöbler fick det bli också.
Orkade inte med att se dom gamla överhuvudtaget.
Vi hade turen att hitta ett fint vitt runt pelarbord med vita stolar.
Ville absolut ha ett runt bord för det är mer trivsamt
tycker jag.

Den gula hyllan jag plockade upp från källarförrådet blev perfekt i köket.  :)

Det såg rent ut sagt för dj--gt ut här innan.
Som jag skrev förut tog det mig fem månader att komma
till skott att ens dammsuga här hemma. Nu har jag suttit på
golvet och dammat receptböcker, prydnadssaker och
rensat ut gamla recepthäften mm

Har fortfarande mycket kvar att göra. Måste torka av
elementet och rengöra ugnen och sånt. Sen tror jag
att jag ska börja med sovrummet. Hur det ser ut vill
Ni inte veta. Inte än.

Men gubben och jag har bestämt att det får ta den tid det 
tar bara jag börjar ta tag i någon liten syssla varje dag.
Och han har lovat att hålla efter hela tiden så att vi inte
hamnar i samma situation igen. Var sak på sin plats!
För jag orkar så lite.

Till sist var det så rörigt och smutsigt här att vi på allvar
funderade på att flytta isär. Våra fina blommor dog
flera gånger och vi fick köpa nya.

Men jag måste säga att A har fått dra ett enormt lass
här hemma, vid sidan av sitt heltidsarbete, för att jag knappt
orkat göra ett handtag.

Vissa dagar har jag orkar jag knappt släpa
mig till badrummet och göra nr 1 och 2.
 Allt har blivit för mycket till sist...


Nu kan jag äntligen säga att jag trivs i mitt kök
för första gången på 6 år. 
Och att HELA köket är fint och städat.

Inte bara den lilla plätt jag dammat 
av för att ta ett foto till bloggen! 
För jag brukar fuska fram snygga foton genom
att arrangera just det jag ska ta kort på.
 Säkert inte ensam om att göra så. 

Man är väl inte dum heller och fotar högarna med disk
och tvätt eller fläckarna på golv, skåp och dörrar. 

Rensat bland tidningar och sånt...

En annan sak jag har gjort är att jag har skaffat
ett nytt legitimation. Äntligen! Mitt gick ut 2007!

Precis innan jag flyttade hit och jag har faktiskt
klarat mig utan det i denna lilla byhåla i alla år.
Det hade aldrig gått i Stockholm!

Visst har jag tänkt att jag måste skaffa nytt leg minst 
en gång i månaden sen jag flyttade hit
men jag har helt enkelt inte orkat ta tag i det.
Och helt plötsligt hade jag skjutit upp det i 6 år!  :o

Ni anar inte vilken lättnad det är att ha fått de här
sakerna gjorda.
Jag skulle kunna gråta av glädje. 

Det är svårt att förklara vilket vrak jag känner mig
som men jag hoppas att jag ska orka fortsätta ta itu 
med alla saker nu. Utan att allt rasar igen.

Det är säkert ingen kul läsning att läsa om hur trött
jag är och hur ont jag har. Men det är så mitt liv ser ut.
Och jag skriver om mitt liv som det ser ut på riktigt.
Det här är jag.

Ett ex till mig dog nyligen och jag är säker på att
han är vid min sida och hjälper mig nu. Låter konstigt
kanske men jag känner hans närvaro och att det är så.
Visste att han var död redan innan jag fick veta att det 
faktiskt var så...

En dag i taget. 
En sak i taget.

Ha en skön dag!

Kram Sussie

Inga kommentarer: