tisdag 23 april 2013

Frukost med farbror Anders och veckans träningsschema.

Min frukost.

Dags att ta tag i träningen igen då.

Veckans träning:

Måndag:   VILA
Tisdag:   VILA

Onsdag:   35 min motionscykel 11 km
+ 15 min walking  3,0 km/tim  

Torsdag:   VILA 
Fredag:   VILA

Lördag:   55 min motionscykel   17 km
+ 32 min motionscykel 9 km
20 min walking  2,5 km/tim

Söndag:  56 min motionscykel   15 km

Mitt problem är bara att de dagar då jag ändå mår rätt bra
så är jag så glad och kör på i en timme typ och
glömmer att jag borde ta det lugnt
och nöja mig med en halvtimme
för att slippa bakslag. Dvs en massa vila efteråt då jag
återigen inte orkar lyfta ett finger. Då jag blir sådär svag.

Försöker jobba på det där.

Läste i tidningen Hälsa, nere på gymmet, om en kvinna som
också led av utmattmingssyndrom och som lärt sig att dela
in dagen i skedar. Det gick ut på att man har ett visst antal
skedar om dagen och inte mer. Dem ska man då planera
vad man vill göra med just den dagen.

Har jag tex tre skedar kan jag ta träning i en sked, ringa ett
viktigt samtal i en och tex hämta posten i en.
Använder man en sked för mycket en dag märker man att 
nästa dag har man bara två skedar helt plötsligt.

Hellre lite varje dag alltså än för mycket eller inget alls.
Inte det lättaste kan jag tala om. Att lära sig att leva så.

Vill styra över min mängd energi själv men det funkar inte.
Inte just nu. Krafterna tar slut oavsett om jag vill eller ej 
när jag varit det minsta aktiv.

Som när jag dammsög en timme innan vi fick gäster.
Det här var under påskhelgen.
Började först tala släpigt och i slow motion sen somnade
jag mitt i fikat i soffan. Kunde verkligen inte hålla
ögonen öppna. Däckade helt enkelt.

Hur positiv jag än känner mig och hur gott humör
jag än är på så klarar jag bara en eller två saker om dagen.
Måste ta allt i ett långsamt tempo.
Jag som var så snabb och klarade så mycket...

Borde ha tagit hand om mig själv bättre.
Mycket tidigare.

Farbrorn dricker sitt morgonkaffe.

"Farbror Anders" har gått till jobbet.
 Han blev kallad för just farbror
häromdagen på Coop. "Släpp fram farbrorn" sa en
pappa till sin lille son då gubben min kom gående.

Han var inte alls glad då han kom hem och berättade.
"Jag är ung och viril, ingen dj--a farbror!!"

Hmmm.... Nåja. Vi säger väl det.

Ha en bra dag och ta hand om Er!
Nu ska jag lägga mig och sova någon timme. 
Klockan ringer 10.15 varje dag numera. 

Kram Sussie

4 kommentarer:

Livsvågen sa...

Vad gott det ser ut! Känner igen mig i du skriver om utmattning. Ta hand om dig och en sak i taget :) Kram

Lotusblommans vardag sa...

Tack snälla du!
Och ha en mysig kväll.
Kram

Suzan sa...

Klokt att stanna upp och ta ett steg i taget, hoppas du mår bättre snart! kram!

Lotusblommans vardag sa...

Tack Suzan!
Du är smart som viker fredagarna åt annat än jobb.
Kram!