tisdag 30 april 2013

Träningsschemat och lite god mat.

Veggie Thai biffar med stekt risoni med riven morot och rödlök,
sallad på ruccola, tomat, majs och groddar. Kall sås med sweet chili och persilja.

Veckans träningsschema:

Måndag:   VILA

Tisdag:   45 min motionscykel   12 km

Onsdag:    1 tim 11 min   18,6 km

Torsdag:   VILA

Fredag:   32 min motionscykel   10,8 km
+  20 min walking  3,8 km/tim

Lördag:   45 min motionscykel   14,25 km
+ 21 min walking  3,9 km/tim

Söndag:   VILA

Fyra träningstillfällen fick jag till förra veckan
eftersom jag tränade en gång till på lördagen efter att
ha sovit middag mellan 13-17. Då fick jag sådan lust
att träna igen samma dag.

Men gud så trött jag har varit och är. Trodde aldrig att jag
skulle orka träna idag. Gubben fick ge mig mat på
sängkanten för jag var som en zombie. Orkade inte gå ut i köket.
Maten gjorde mig lite piggare dock. Som tur var! 

Så när han stack till jobbet gick jag ner på gymmet samtidigt.

Detta är sååå gott!
Mitt blodsocker har varit väldigt problematiskt under
den tiden då jag inte orkat träna. Det visar sig direkt.

Blev riktigt orolig för det stack upp till 18.0 och det
är på tok på för mycket. Läskigt när maten och medicinen
inte hjälper. Inte motionen heller nu i början och jag
började misströsta. Vill ju verkligen slippa börja med
insulinsprutor! Tror att allt blir mycket krångligare då.
Man ska anpassa mängden insulin efter hur mycket man 
rör sig och sånt och jag känner att det blir för mycket.

Det känns inte alls roligt att Diabetes kan ge så många
dåliga hälsoeffekter som hjärtinfarkt, stroke mm...
Därför är det prio nu med att försöka få ordning
mitt blodsockervärde.

Och att vila. Märker hur stress direkt får sockret att skjuta
i höjden på ett jätteobehagligt sätt. Tänk att Diabetes
kan vara stressutlöst. Det hade iallafall jag ingen aning om.

Jag är noga nu med grönt till varje mål mat!
Idag såg jag lite grann ljuset i tunneln dock för nu efter
träningen var blodsockret nere i 8.8. Nu gäller det bara
att orka fortsätta.

Har inte kommit igång med simningen. Är för trött.
Men sitter på motionscykeln och läser Hälsa och lyssnar 
på musik min MP3-spelare på och då lyckas jag glömma 
tiden någorlunda. Ett bra knep faktiskt.

Ont som tusan i häcken, det brinner i baken, men försöker 
härda ut och ändra ställning av och till under cyklandet.

Gå kan jag inte göra alls nu. Då är jag tillbaka på noll
igen på ett kick och det vill jag inte. Orkar inte med mer
smärta nu än jag redan har. Provgick lite långsamt på
gåbandet förra veckan men det kändes inte alls bra
och nu försöker jag lyssna på kroppen. 

Dags nu för en tupplur. Helst inte 4 timmar. Men jag vet
att om jag inte sover en eller ett par timmar nu så
blir jag sådär otroligt däckad igen...

Så just nu tränar jag, sover, äter och inget mer.
Men det får räcka så.


Ha en bra dag!
Kram Sussie

2 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Hej! Jag är ny här och läste att du är intresserad av medveten närvaro och positiv energi. Det är precis min melodi. Själv lider jag av utmattning sedan några år tillbaka men är på väg framåt igen. Mindfulness, yoga, meditation och träning är det som hjälper mig i vardagen.

Lotusblommans vardag sa...

Hej Mittilivetochjag! :)
Kul att du hittat till mig.
Jag ska mig en titt på din blogg också och hoppas att du får en riktigt trevlig helg!
Sussie