lördag 4 maj 2013

Baka som terapi!


Igår kväll kom jag på att vi hade glömt att kolla
dagens post. Tyvärr!  Tyvärr!

I brevlådan låg två brev från Försäkringskassan
som gjorde att jag på bara ett par minuter ramlade
ner i den djupaste förtvivlan och ångest.

Jag har gråtit som ett barn, jag har känt en vrede utan dess like
och jag undrar verkligen "vad är det hon inte förstår?".
Helgen känns ångestladdad och natten har varit
ett ständigt uppvaknande med magont och panik.

Jag har arbetat sedan jag var 16 år och riskerar alltså
nu att stå helt utan sjukförsäkring.

Det hemska i kråksången är formuleringen hon använde
nu när hon bad om otroligt mycket kompletterande
uppgifter trots att läkaren skrivit ett noggrannare och mer
detaljerat intyg än någon annan läkare innan gjort
som beskriver tex att jag är KRONISKT sjuk.
Hon skrev  "OM du har varit sjuk ..."    !!!???

Förnedringskassan var det visst någon kallade stället.
Man blir behandlad som om man vore kriminell.


Jag orkar inte längre.

Varje litet steg framåt är en kamp och ett jättekliv för mig.
Jag försöker Överleva. 

Med hjälp av gubben min och all styrka jag kan uppbåda
mitt i denna fruktansvärt stressande situation
tog jag iallafall och gjorde något jag inte gjort
på åratal. Bakade ett bröd som jag ofta bakade
då min dotter var liten på 1990-talet...

Jag gjorde något som fick MIG att må bra.

Plocka fram vetemjöl, salt, mjölk och smula ner en jäst i en bunke.

Smält 100 gram margarin i en liten kastrull.
Blanda det med 3 dl mjölk och saltet och när det är fingervarmt dvs 37 grader
häller du ned det i jästen och blandar det med mjöl.

Arbeta degen smidig.
8 dl mjöl sammanlagt brukar bli lagom för att degen ska bli helt perfekt.
Låt degen jäsa i 30 minuter under en bakduk.
Tag degen ur bunken och arbeta den smidig i en aning mjöl.

PS! Den som är uppmärksam kan se hur uppsvullna mina händer och fingrar är...
Gör runda bröd av degen och låt dem jäsa under bakduk
ytterligare 30 minuter.
Pensla dem sedan med uppvispat ägg och strö på sesamfrön.
Vilka andra frön eller nötter som helst går bra såklart.
Grädda i ugnen på 250 grader i cirka 10 minuter.
Håll koll tills de har den färg du vill ha dem i.
Låt svalna på galler.
Receptet är taget ur en folder jag har i en av mina gamla receptsamlingar.
Filmjölkslimpan till höger är också ett supergott bröd med morötter
och filmjölk som jag också bakade ofta.
Nu ska jag snart smaka på det nybakta brödet och jag hoppas
att det blev lika gott som det brukade bli då.
Har inte bakat bröd på minst 10 år.
Ja, förutom att ha svängt ihop några scones då och då.
Men jäsbröd menar jag.



Önskar alla en trevlig helg!
Efter en god smörgås blir det vila för mig.
Jag har gjort mitt för idag.

Kram Sussie

2 kommentarer:

mittilivetochjag sa...

Förnedringskassan var namnet! Jag har också haft det jättejobbigt med dem och oroat sönder mig. Men nu har jag fått en ny handläggare som är bra. Fast det kanske beror på att jag gör som hon säger, dvs jobbar lite smått. Det var värre innan när det inte fanns en chans att jag skulle klara av att jobba. Då var de på mig hela tiden och ifrågasatte allt. Hoppas att det löser sig för dig!
Styrkekram!
Ps: alltid bra att sysselsätta sig med något roligt när det känns sådär jobbigt. Ser gott ut.

Lotusblommans vardag sa...

Tack, det hoppas jag med. Kram.