tisdag 7 maj 2013

Blodsockerblues...


Gubben har begett sig till jobbet och jag sitter här och
försöker planera veckans mat så att det ska vara bra för
min diabetes och så att jag ska få ner blodsockret.

Mätte det nu när jag vaknade på morgonen vid 5 och då var
det 12,2. Inte bra. Ska mäta det igen klockan 7.
Sedan blir det sova någon timme till. Är så trött.

Under en veckas tid ska jag mäta sockret 6 ggr om dagen och
göra allt jag kan för att lista ut hur jag reagerar på olika
saker jag äter. Om sockret går upp eller ner eller står still.
Sedan ska jag ta med mig materialet till läkaren nästa gång.


Plockade fram en bok ur kökshyllan av Fredrik Paulun
som heter "Blodsockerblues" och handlar om det här med
GI , glykemiskt index , och vilka livsmedel som höjer
respektive sänker blodsockret.

Helt rätt för mig känns det som. Så vill jag äta. Och det
här vill jag lära mig. För allvaret med diabetes har
sjunkit in nu och jag har insett hur farligt det faktiskt
kan vara om man inte får kontroll på sjukdomen.

Det har tagit sin tid att förstå. Och smälta.
Jag trodde inte att jag skulle drabbas av detta för vad jag
vet har ingen i min släkt sjukdomen.


Har prickat för recept som jag ska använda denna vecka
och gjort en inköpslista för sånt som ska inhandlas idag.
Men det får bli i eftermiddag.

Just nu sitter jag och försöker finna lugnet inom mig
för jag började hyperventilera vid köksbordet redan 
och gubben säger åt mig hela tiden att försöka tänka på
annat än FK, intyg och allt som stressar upp mig så totalt.
Jag blir ju så totalt uppjagad och vet att det inte är bra för mig.

Satt och höll i köksbordet en stund när han gått och tänkte
på hur det känns och hur slät ytan var mot handen osv.
Verkligen kände på bordet.
För att hamna här och nu.

Det var en metod jag utvecklade för mig när jag drabbades
av utmattningssyndrom 1998 - 1999 och då brukade jag
sätta mig ute på en klippa vid Brunnsviken och känna
den solvarma stenen och dess struktur mot min hand.
Och känns solens strålar mot min hud. Uppleva. Känna.

Jag kommer ihåg hur jag helt plötsligt började "se" de
gröna löven på träden.

Sådana "små" saker i livet gör så mycket för 
välbefinnandet. 

Det kan vara så svårt när man är inne i en karusell
som bara snurrar fortare och fortare tills man inte
längre orkar hänga med. När allt rasar.

Så nu sitter jag här och ser mig omkring. 
Känner tacksamhet för mitt hem.

Försöker vara här och nu. Ta en dag i taget.
Det är enda sättet. Just nu.

Ha en jättebra dag!
Kram Sussie

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ha en bra helg o hoppas att vårsolen kommer att skina på dig.
Med vänlig hälsning,
En av dina läsare.

Lotusblommans vardag sa...

Tack! Idag har det varit regn och mulet men snart så hoppas jag på värmen. Fast det blir nog till att sitta under parasoll numera.

Ha det bra vem du nu är. :)

Anonym sa...

Förlåt, glömde skriva mitt namn. Johanna heter jag och bor i Jönköping.

Lotusblommans vardag sa...

Okidoki. Har du någon blogg själv Johanna? Vore kul att läsa. :)

Anonym sa...

Nej, har ingen egen blogg. Läser gärna om LCHF, hälsa m.m Äter själv LCHF fast inte alltid superstrikt.
Ursäkta att svaret dröjde.
Med vänlig hälsning,
Johanna

Lotusblommans vardag sa...

Roligt att du läser min blogg Johanna. :) Det finns så mycket att lära sig inom ämnet hälsa, kost och motion. Och desto mer man lär sig och tar till sig det desto mer vill man veta. Hoppas att du får en riktigt bra fredag!

Sussie