fredag 10 maj 2013

Lite matbilder och annat snack.

Tomattorsk med purjolök, gul lök, paprika och dill.
Receptet tog jag ur boken "blodsockerblues" av Fredrik Paulun och fisken
tillagades under folie i ugnen.
Här kommer lite matbilder. Tagna lite då och då.
Brukar fota maten för att ha lite bilder till bloggen när
inget annat händer i mitt liv.

Torsken åt vi med fullkornsris och grönsallad.
Igår hade jag en dag då jag sov mestadels. Förutom att
hasa mig upp lite då och då och smörja in mig med Voltaren.
Ont som fasiken. Mycket beroende på att det ligger regn i
luften nu och då blir det alltid värre än det redan är.

Igår önskade jag att jag kunnat åka in på förlossningen
och föda barn. Bli av med magen. Den står mig upp i halsen
bokstavligen. Trycker på uppåt. Kan inte sitta ordentligt.
Inte böja mig ned. Inte ligga ned utan måste halvsitta.
På sidan.

Flåsar och hasar mig runt som en niomånaders gravid...
Igår var den stenhård och uppsvullen. Inte normalt.
Sen kan min förra läkare dra något gammalt över sig
och säga vad f-n han vill.

Sömnkvaliteten är urusel nu och jag vaknar typ varannan
timme och har ångest. Det första jag tänker när jag slår
upp ögonen och som ligger och maler hela tiden inombords
är FK... FK... FK... FK....  Hur ska man kunna bli av med 
sin stress? Jag känner mig som ett jagat djur.
Ovanpå allt annat.

Japansk kycklinggryta.  Mums vad god den blev. Gubben lagade denna rätt.
Receptet från Stina Algotssons bok "Mat för hela året".


Varför ska jag betala för att andra fuskat?
Blir ifrågasatt hela tiden när jag inte ljuger!?
Varför ska jag betala för att alla "nyanlända" har rätt till
fri tandvård? Fria mediciner? Fri läkarvård?
Får retroaktiva barnbidrag? Jo, det är sant.
För tiden innan de kom hit. För flera barn!
Gratis körkort? Jo, det är sant.
Det har faktiskt hänt i en kommun. För att de ska kunna
bli en del av samhället och ta sig runt med bilen.

Vad jag vet har man alltid fått betala för sitt körkort själv.
Antingen ska ALLA ha rätt till gratis körkort eller ingen alls.
Antagligen retar det även upp invandrare som själva
fått slita ihop pengar till allt de har.

Vet NI hur mycket det kostar att vara sjuk?
JAG har inte råd med tandvård, körkort och sånt.
Jag som arbetat hela mitt liv här och betalat skatt...

Nu finns det nog många som gärna skulle anklaga 
mig för rasism. Men nej. Inget kan vara mer fel.
Jag har en dotter som är till hälften från Mellanöstern
och jag har umgåtts med invandrare hela mitt liv 
eftersom jag växte upp i en invandrarförort till Stockholm.



Det är systemet och politiken det är fel på.
Vi kan inte rulla ut röda mattan för folk när vi inte kan
ta hand om oss själva och de som redan är utsatta i
samhället på ett eller annat vis.
Mycket maler i mitt huvud nu.
Inland måste man få ventilera vad man tycker.
Och det gjorde jag nu.

Gubben har tvättstuga nu och jag ska ta en dusch.
Han har dessutom blivit varslad tillsammans med 
32 andra på sitt företag.

Så snart lever vi på gränsen.
 Men VI får inget gratis.

Idag ska jag iallafall ta mig ner till gymmet
och cykla en timme.

Ha en jättefin fredag!
Kram Sussie

Inga kommentarer: